tisdag 31 januari 2017

Nytt bolag i portföljen, blandade rapporter

Ökat i Betsson som gått uselt den sista tiden. Det är jobbigt att köpa sådant som bara går ner och ner. Man börjar tvivla. Vad vet andra som inte jag vet? Ungefär samma situation i HM innan dagens rapport. Man missar köptillfällen för att man inte är psykiskt stark nog. Inga garantier för att Betsson inte kommer med en riktig skitrapport dock.

Köpt 15 Betsson B

Ett bolag som gick riktigt uselt idag, -12.28% var finska skogsbolaget UPM-Kymmene. De höjde utdelningen och med dagens ras så handlas den till 4.5% direktavkastning. Jag har tidigare köpt Holmen på liknande nivåer och det har varit en god affär. Hoppas på en repris. Inte haft tid till någon riktig analys. Bara ögnat lite nyckeltal snabbt, OK soliditet, hyfsat P/E och utdelningsandel. Får kika lite mer på bolaget till helgen. Någon som äger det?

Köpt 45 UPM-Kymmene Oyj

H&M har det skrivits mycket om idag. Tänkte fokusera på beskedet att dela upp utdelningen i två steg. Riktigt nöjd med det beslutet faktiskt. Finns en uppsjö av bra bolag som delar ut i maj som jag kan öka i för att kompensera. Det här innebär att mitt hyfsat tuffa delmål om 20,000 i utdelningar i november helt plötsligt är nått :)

En del andra av mina bolag gick starkt idag också, framför allt Alfa Laval efter en bättre rapport än väntat samt Coor efter en stororder.

Pfizer kom in idag också utan någon större dramatik.

Nu ikväll är det cirkus i Swedbank igen verkar det som. Böter enligt DI. Svårt att tänka mig att det kan bli så stora summor som det spekuleras i men vad vet jag? Aldrig tråkigt att äga icke-Kanadensiska banker..


8 kommentarer:

  1. Köpte Betsson strax efter deras stora ras för 66 kr. Tyvärr har de nu rasat ganska mycket, så ett nytt köp kanske är på sin plats. Svenskarna verkar spela som aldrig förr, och jag tror mer på Betsson än på Unibet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte tyvärr en del innan vinstvarningen men ökade efter den. Likaså gjorde insiders vilket brukar vara ett gott tecken. Nu känns det som att ytterligare en vinstvarning redan är inprisad. Blankad aktie antar jag.

      Radera
  2. Du gillade inte att de delar upp utdelningen i Castellum men i H&M är du nöjd med beslutet. ;)

    Kan dock förstå dig, jag har Clas Ohlson i september som plötsligt är min näst bästa utdelningsmånad efter mars - den såg man inte komma. November plötsligt min femte bästa utdelningsmånad. På längre sikt är det bra att de delar upp utdelningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är konsekvent inkonsekvent helt enkelt. Börjar väl vänja mig vid tanken. Är bra att inte vara fullinvesterad i en månad och riskera att göra dåliga val för att anpassa sig.

      Radera
    2. Jag gillar den nya trenden i Sverige med delad utdelning och skrev ett inlägg om psykologin bakom.

      Radera
  3. Har inget emot det men vad är anledningen till att så många helt plötsligt får för sig att dela upp utdelning?
    Hn/cast/wärt

    Gillar inte så snabba nya trender som jag inte kan förklara...
    Visst kan se fördel kassa/kassaflöde men det är.ju inget nytt.
    Eventuell kostnad minusräntan?

    SvaraRadera
  4. Tycker mig se mycket oro till kurserna. För Bettsons del är jag osäker men det verkar ändå som om marknaden är allt för orolig och då blir det surregn på kursen. Sedan kommer en fin rapport och kursen stiger. Gäller att passa på att nyttja rean medan den existerar :)

    SvaraRadera
  5. Excellent goods from you, man. I've understand your stuff previous to
    and you're just too great. I really like what you've acquired here, certainly
    like what you are saying and the way in which you say it.
    You make it entertaining and you still care for to keep it sensible.

    I cant wait to read much more from you. This
    is really a terrific site.

    SvaraRadera