torsdag 5 januari 2017

Årets första köp

Under årets fyra första handelsdagar har det rullat in utdelningar från 9 innehav. För dom och en del jag avsatt för månadssparande har jag köpt lite aktier och börshandlade fonder.

Överlag har jag svårt att hitta något direkt köpvärt. Hemfosa och Swedbank dippade lite och jag ökade lite smått.

Köpt 50 Hemfosa Fastigheter
Köpt 5 Swedbank A

Sen blev det lite fonder. Hittar man inga specifika bolag att köpa kan man ju alltid köpa fonder.

De här två var det ett tag sedan jag återinvesterade i så det fick bli dom. Inget superläge att köpa utländskt rent valutamässigt men jag är negativt inställd till kronan på lång sikt så det bekymrar mig inte direkt.

Köpt 35 iShares S&P/TSX Canada Select Dividend Index Fund
Köpt 20 Macquarie Global Infrastructure Total Return Fund

Den förstnämnda handlas i CAD, delar ut månadsvis och ger exponering mot alla de fina bankerna i Kanada, teleoperatörer, försäkringsbolag mm. Lite hög förvaltningsavgift på 0.55% dock.

Den sistnämnda investerar i infrastruktur. Den använder en del belåning så jag kommer undvika den framöver och kanske investera i ett bolag istället, nämligen Brookfield Infrastructure Partners LP. 

Om nån har något tips på köpvärda utdelande aktier så tipsa gärna.




6 kommentarer:

  1. Swedbank har bra avkastning nu, jag har också funderingar på att öka mitt innehav. Vi får se om
    det blir ett köp nästa vecka!

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade varit bättre om inte aktien gått upp så mycket sen i somras. Om analytikernas utdelningsprognos stämmer så handlas den till 5.77% nu vilket inte är illa.

      Radera
  2. Vart handlar du iShares S&P/TSX Canada Select Dividend Index Fund?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza

      https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/119570/ishrs-sp-tsx-can-sel-div-idx-fnd

      Radera
  3. Var det inte massa stök skattemässigt med Limited Partership (LP). I USA beskattas de annorlunda vilket inte stöds riktigt av ISK/KF här. Aktieingengören och Gustav skrev en del om det när jag googlade på det häromdagen.

    Utdelande bolag: Northview Apartment REIT (NVU) är inte så farligt dyr. Om man är bekväm med BDC:er är ARCC också vettig. MAIN är egentligen bättre men den har blivit väldigt dyr senaste tiden. LXP som du äger såg jag är inte heller så farligt dyr även om den har varit billigare. Atea, Data Respons och DNB är också trevliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Skall kolla det där med LPs. BDCs vågar jag inte investera i. I sådana fall i en ETF, det samma gäller nog kanadensiska REITs.

      Radera