onsdag 11 januari 2017

Ökat i Marine Harvest, liten fastighetsrockad

Fortsätter öka så smått i Marine Harvest.

Köpt 10 Marine Harvest

Även gjort en liten rockad i fastigheterna. Har nu stor vikt i Castellum och ville öka lite i Hemfosa utan att öka vikten ytterligare i sektorn så det fick bli så här.

Sålt 100 Castellum
Köpt 125 Hemfosa Fastigheter

Hemfosa har bättre förväntat direktavkastning och kvartalsutdelning. Ligger dessutom över mitt mål för utdelningarna i mars. Detsamma gäller för maj. Frågan är hur jag skall göra med återinvesteringarna i vår. Att inte återinvestera i bolag jag känner mig fullinvesterad i är ett alternativ.

8 kommentarer:

  1. Det måste väl ändå kännas som ett ganska angenämt problem att inte veta var du ska stoppa pengarna :-) Jag är rätt säker på att du hittar antingen gamla eller nya möjligheter på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, lite blandade känslor. Att inte återinvestera lär ju dra ner avkastningen på sikt men väntar jag in bolag som går ex en månad senare så borde det jämna ut sig.

      Radera
  2. Har du tidigare alltid köpt tillbaka i samma bolag som har delat ut? Min filosofi är att återinvesterad utdelning är viktigt men att det inte behöver ske i just samma bolag som ger utdelningen för tillfället utan styra slantarna dit jag tror de gör mest nytta för tillfället. Hur ser du på det?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. I princip så har jag försökt göra det. Undantag preffar/enfastighetsbolag och utländska innehav pga courtage. Så i svenska bolag i huvudportföljen har jag i princip alltid gjort det med vissa undantag. Tycker det finns en risk med förlorad avkastning om man skall investera i annat. Då är risken att man inte återinvesterar i fina bolaget A för att man tycker det är dyrt utan kassa bolaget B som man tycker ser billigt ut. Sen fortsätter A att gå bra och B dåligt.

      Radera
  3. Själv sitter jag på en väldans massa fastigheter så där kommer jag inte att investera speciellt mycket. Spanar ständigt efter nya branscher i strävan att ha en diversifierad portfölj. Har precis skaffat egen blogg du får gärna lägga upp mig på din blogglista om du vill. https://snalgrisen.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, trevligt med mer djur i aktiebloggosfären. Välkommen.

      Radera
  4. Hej krösus!

    Hur ser du till fastighetsbranschen i framtiden? Tänkte med oron kring stigande räntor etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trenden med flera års kraftigt stigande aktiekurser i sektorn är nog bruten. Men att merparten av bolagen inte skulle klara lite stigande räntor känns långsökt. Överdiven oro leder alltid till köplägen. Problemet är att det är svårt att veta vad som är överdrivet eller inte. Som med alla sektorer så skall man inte ligga för tungt i en enskild sektor.

      Radera