måndag 23 januari 2017

Ökat i fem innehav

Då kom det en nedgång idag och jag degade in allt jag hade kvar på mina aktiekonton.

Danske Bank sänkte danska försäkringsbolaget Tryg till sälj och aktien var ner nästan 5% när jag tryckte på köpknappen i förmiddags. Under eftermiddagen så var sedan CEO, CFO och COO inne och köpte. Känns mer förtroendeingivande när ledning satsar egna pengar än när någon analytiker uttalar sig.

Köpt 25 Tryg

Avega hade jag under 10,000 i och jag vill få upp en del av innehaven över den nivån. På sikt vill jag att konsulterna som grupp skall stå för 1% av mina utdelningar.

Köpt 50 Avega Group B

Till sist så ökade jag lite i två rätt lågavkastande septemberutdelare.

Köpt 25 Addtech B
Köpt 25 Lagercrantz Group B

Fyra köp och inte ett enda fastighetsbolag. Jag är stolt över mig själv. Fast i natt så dras emissionslikviden för Diös så egentligen har jag ökat rätt rejält.

Tecknat 1100 Diös

Baltic Horizon har meddelat utdelning och verkar komma att dela ut i feb-maj-aug-nov cykeln. 7.61% direktavkastning som jag tolkar det. Baltic hade en stökig notering och de som var nyktra under mellandagarna och köpte på sig runt 10kr tror jag har gjort en fin affär.




7 kommentarer:

  1. Avega funderade jag också på att öka lite i för deras portföljandel är alltför liten och företaget går bra. Skulle de fortsätta ned imorgon gör jag nog det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vilken som är bäst. Har valt att köpa flera av konsulterna och kan tänka mig att köpa fler av dom. Fast enligt mitt sätt att investera bör man vänta tills efter utdelningarna nu. Vet att du resonerar annorlunda.

      Radera
    2. Köper också helst under hösten när kursen brukar vara lägre men har löjligt liten portföljandel i Avega så funderar på att öka av det skälet.

      Radera
  2. Funderade på att köpa lite på krita, men höll mig i sista stund. Löningen är några dagar borta och med lite tur kan pajasfiguren Trump få ner börsen lite till. HM dippade rejält men är inte sugen på dem... tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm riktigt svag idag. Verkar riktigt hatad nu. Kanske då man skall köpa? Den och Ericsson :)

      Radera
  3. Hur gör du för att avgöra vilken aktie du ska öka i? Jag börjar själv få många innehav och upplever att det är klurigt.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man ju fråga sig. Förmodar att det ser ut som om jag singlar slant. Skall försöka motivera köpen bättre framöver. Jag försöker hitta en balans mellan olika sektorer, olika sorters bolag, bolag som delar ut olika månader och som har en direktavkastning nära eller över sitt snitt. Unviker också att köpa bolag alltför nära utdelning. Därför jag köpte två septemberutdelare idag tex.

      Radera