tisdag 24 januari 2017

Tre rapportköp

Det rullar in lön och bonus i morgon! Förde över från kassan i förtid och köpte lite i tre bolag som har det gemensamt att de nyligen släppt rapporter.

Först Tryg som jag ökade lite i igår. Köpte mer idag. Danskt försäkringsbolag som delar ut i mars, även en extrautdelning där för att sedan gå över till att bli en trygg kvartalsutdelare med cykeln januari-april-juli-oktober. Jag har en utdelningsvikt runt 1% bara i försäkringsbolag så det finns utrymme att öka i sektorn. Tryg var ett av de bolag jag köpte på midsommaraftons morgon då BREXIT var ett faktum. Danske Bank satte en säljrek på den igår för att de tyckte att den var dyr. Aktien var ner 5% på det och med andra ord 5% billigare helt plötsligt.

Köpt 50 Tryg

Sedan Byggmax där jag sedan tidigare haft ett litet innehav. Går lite knackigt för dom efter att sossarna ändrade i ROT och ett uppköp av Skånska Byggvaror. Lite av ett turn-around case. Jag hoppas att de här problemen är övergående. De meddelade en utdelningshöjning vilket indikerar god framtidstro. Ner nästan 10% idag.

Köpt 25 Byggmax Group

Slutligen, för att förbättra mina usla utdelningar i juni, september och december har jag ökat i ett av de tryggaste bolagen jag känner till, amerikanska jätten JNJ. De rapporterade idag och var väl i princip in line vad jag hann se i en nyhetsflash men måste erkänna att jag köpte i blindo. Har inte läst någon rapport. Den var ner 2% och det händer väldigt sällan att den går ner så kraftigt. Ser varje dipp, i princip oavsett vad den beror på, som ett köpläge i det här bolaget. Säger inte att det är rätt tänkt men det är så jag resonerar.

Köpt 5 Johnson & Johnson

4 kommentarer:

  1. Byggmax ingen hit tycker jag bland byggvaruhusen. Nu med breddat sortiment känns de spretiga. Vad lockar dig till köp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill vara exponerad mot svensk konsument och har redan rätt mycket i HM, ICA och Clas Ohlson.

      Radera
  2. När Byggmax tappar 10 % blir jag också köpsugen faktiskt. Inte för att jag gillar dem utan för att jag tror att nedgången beror på en överreaktion. Jag tror det är ett bra köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt mycket på liknande dippar i olika bolag och det har gått bra hitills men det är ingen riskfri strategi.

      Radera