söndag 15 januari 2017

Den bästa av tider

Nu snackar vi inte svenskt väder utan nämligen den tid på året som känns extra rolig för en utdelningsinvesterare nämligen utdelningshöjningssäsongen. Många amerikanska bolag brukar meddela sina höjningar i januari/februari och sen kommer ju de flesta svenska bolagen efter det.

Två bolag jag har lite extra koll på är ADM och Welltower som har fyra kvartal i rad med oförändrade udelningar och alltså förhoppningsvis bör höja inför nästa utdelning. Omega Healthcare höjde som väntat med en cent precis som väntat.

För de svenska stora bolagen har jag uppdaterat mitt ark med prognoser inför våren. Får se om något bolag lyckas slå prognoserna.

Inför mars och maj måste jag bestämma mig hur jag skall göra med återinvesteringarna för dom månaderna. Förmodligen gör jag så att jag betraktar vissa bolag som tex Castellum, SHB, Nordea och H&M som fullinvesterade och istället köper annat för utdelningarna från dom. Preffarna vill jag heller inte återinvstera i.


5 kommentarer:

  1. Jag är också ganska fullinvesterad i defensiva kärninnehav som H&M och Castellum. Klurar på att använda utdelningarna till att öka i utländska kvartalsutdelare eller månadsutdelare som t.ex. Realty Income för att få ett jämnare flöde av utdelningar under hösten som i sin tur kan återinvesteras i kärninnehaven då när osäkerheten om vinst och utdelning kommande vår är som störst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en plan. Kika lite på Kanada? CAD känns inte lika superstark som USD.

      Radera
  2. Ja här ser vi verkligen fram emot våren lite extra. Under förra våren höll vi som bäst på att investera och byta över från fonder till aktier så det är först nu 2017 som vi är 100% committade till utdelningsaktier. Jag ska skriva ett litet inlägg senare om utdelningsspridningen, men man kan ju lugnt påstå att mars-maj är riktiga tungviktare, helt overkligt mycket pengar förväntas trilla in om prognoserna håller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jämfört med fonder är ju aktier roligare speciellt när utdelningarna börjar rulla in och det händer saker i porföljen.

      Radera
  3. Hej Krösus!

    Bra info! Alltid undrat när man får ta del av de nya utdelningarna men nu börjar jag förstå att det faktiskt är när bolagen har årsrapport. Det här brukar ju normalt vara redan i Januari/Februari.

    Tycker att din blogg är riktigt läsvärd och platsar helt klart på min lista bland läsvärda bloggar, så jag har lagt upp den där nu :)

    Hoppas på en riktigt bra vecka och lycka till med investeringarna!

    SvaraRadera