söndag 29 oktober 2017

Småköp, sålt lite Clas

Köpt på mig lite småposter:

Köpt 10 Lagercrantz B
Köpt 50 Dustin Group
Köpt 25 Gränges
Köpt 5 Oriflame Holding

Tagit mig en funderare kring Clas Ohlson och om det verkligen är någonting att behålla eller ha så stor vikt i som nu. Problemet är som jag ser det följande:

ECB var ute och snackade om att att räntan förmodligen kommer vara låg länge. Detta kommer leda till en fortsatt stark dollar.

Sen har vi elefanten i rummet, Amazon och butiksdöden. Är det orimligt att tro att marknaden sätter ett P/E på Clas på 14-15 framöver?

Varifrån skall tillväxten komma? Clas har en del misslyckade utlandssatsningar i bagaget och nu har man en ny VD som varit expansionschef för IKEA. Tänker på talessättet en hammare ser varje problem som en spik.

Allt detta mynnade ut i att jag tog lite vinst i Clas och sålde av lite.

Sålt 75 Clas Ohlson

Uppdatering snålutmaningen:

Blev sjukt sugen på godis. Kikade förbi soprummet i hopp om en jackpott och jajemen, fick ihop en 14-15 burkar. Tyvärr hade någon grannjävel knycklat ihop dom och jag var tvungen att sitta och veckla ut dom. Räckte till en del lösgodis och 25 kronor över. Kikade i pappersinsamlingen också. Ibland slänger folk böcker. Såg den månadstidningen från ICA. Den hade jag inte fått den här månaden för att jag uppenbarligen spenderat för lite. Snålt av dom. Ingen värdecheck där heller med andra ord då.

Hade tänkt göra slut på mitt sista ris och göra vegetariska kåldolmar men jag orkade inte. Gjorde istället en rissoppa med broccoli. Skitäckligt. Sämsta jag ätit under hela utmaningen. Började vid det här laget bli riktigt trött på utmaningen och att inte unna sig något. Lönen hade kommit in på kontot också. Ännu en snål helg trots pengar på kontot? Såg att julölen släpps snart. Den brukar jag inte vilja missa. Är man sen där finns det bara fulöl kvar efter ett tag. Typ Kopparbergs julöl. Så jag bestämde mig helt enkelt för att avsluta utmaningen för den här gången. Stod inte ut längre. Köpte en hämtlunch för 70 spänn. Kändes ovant att spendera så mycket på en och samma gång. Gled förbi bolaget och handlade lite fina IPAs och stouts. Köpte chips, jordnötter och groggvirke på ICA. Färskt kött och lösviktste på Willys.

Varit några tuffa veckor men nu är dom över. Får se vad nästa utmaning blir.

10 kommentarer:

  1. Ja den där butiksdöden är ju ganska påtaglig även i USA. Sitter på några REITs som har en hel del shoppingcenter i sitt bagage, följer utvecklingen noga.

    Ris och broccoli låter ju äckligt som soppa. Varför inte göra vanlig hederlig brocollisoppa istället? Hacka lök och broccoli + en potatis, fräs löken, i med broccoli, potatis och lite vatten och koka i stekpannan några minuter så broccoli och potatis blir lite mjuka. Sen häll i en kastrull och kör med stavmixern tills du har en slät soppa. Koka gärna upp med grädde och smaksätt med salt och vitpeppar. Kan inte kosta många kronor och är jättegott.

    Starkt jobbat i övrigt med snålutmaningen, det hade vi aldrig klarat av här hemma. Du missade dock en chans att köra bus eller godis denna veckan, det hade ju kanske fyllt på gotteskålen helt gratis ;=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ditt recept lät ju bättre. Minns inte exakt hade väl varit och tränat och hade inte ork att göra något annat. Bus eller godis det hade nog blivit polisanmälan av det.

      Radera
  2. Bra jobbat! Men man får ju inte sluta leva. Julöl måste man ju ha i kylen.

    Å andra sidan är det i sådana här lägen man skall vara delägare i ett litet mikrobryggeri. Bara att åka förbi och hämta några kartonger julpilsner.

    SvaraRadera
  3. Hehe, din snål utmaning har vart riktigt rolig att läsa om :-) Ser fram emot kommande utmaningar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Intressant resonemang om Clas Ohlson. Håller med om att de är värderade något i överkant och de går säkert att köpa tillbaka billigare när dollarn ökar ytterligare mot kronan. Ökade beskedligt till en fin position när dollarn var högt värderad runt årsskiftet och har en rätt god säkerhetsmarginal så jag behåller denna gången. Går tvärtom i tankar att fylla på ytterligare lite för att bibehålla portföljandelen eftersom inte ökat så mycket sedan dess men då ska kursen åtminstone ned runt 130-138 kronor per aktie.

    Jag tror inte man kan jämföra Clas Ohlson lika lätt som många produkter Amazon säljer såsom böcker, DVD-filmer och liknande. Clas säljer ju en hel del prylar som kostar en del att frakta och har också en del "expertis" i butiken för alla pryltokiga wannabe-hemfixare som inte vet vad de ska göra. En del mindre produkter går säkert marknadsandelar till e-handelskonkurrenter men dessa finns ju hos Clas mycket för att det är sådant som folk impulsköper när de ändå är där. Men är lite contrarian när det gäller Amazon/butiksdöden också. Utöver adlibris har mina erfarenheter av e-handel varit att det ofta är lite överskattat. Dessutom kostar frakt och det är lika meckigt att gå till sitt postombud som till affären och köpa direkt såvida prisskillnaden inte är väsentlig.

    Sedan tror jag att nya VD:n är helrätt för möjligheter till sund expansion även på andra marknader. Förväntar mig inga stordåd men att de bibehåller en utdelning som minst håller jämna steg med inflationen netto och då är jag nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med om att man söker kunskap när man går till Clas och handlar men kommer de kunna ta betalt för det? Har hört talas om tex små lokala TV-handlare som klarar sig genom en trogen, ofta äldre, kundkrets som vill ha mycket personlig service med hembesök mm. Men en TV ger mer tillbaka i reda pengar än skruvar eller lampor på Clas. Jag är skeptiskt mot hela sektorn. Har tidigare sålt av Target, WalMart, Björn Borg, ByggMax och MQ. Kanske vill jag bara ha livsmedelshandlarna kvar. Vi får se. Clas känns lite som en "sucker yield" eller value trap tyvärr. Blir lite påmind om H&M innan de började falla ordentligt och vill inte göra om det misstaget en gång till.

      Radera
  5. Jag måste bara säga att jag är imponerad av att du antar dina egna utmaningar och en snålmånad skulle jag själv aldrig fixa(tror jag). Åtminstone så har jag inte den rätta viljan att utsätta mig för en sådan. Jag kan däremot vara ekonomisk på andra vis, låna böcker på biblan, cykla till jobbet osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej den är rätt jobbig den där utmaningen faktiskt men man behöver ju inte göra det lika extremt som jag gjorde utan bara försöka dra in på uteluncherna tex.

      Radera
  6. Väldigt rolig läsning med snålutmaningen, blir nästan lite deppig då man vet att vissa faktiskt tvingas leva på pantburkar och skit andra har slängt. Men men men, skulle nästan själv behöva en liknande utmaning då jag har så enormt mycket infruset men ändå åker till affären och köper nytt hela tiden ändå. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir ju så att man köper och köper och sen har 3 kilo broccoli och 8 paket bacon i frysen.

      Radera