torsdag 10 november 2016

Sålt Ahlsell

Sålde av mina sista Ahlsell. Kursvinsten där är förmodligen flera års direktavkastning när de väl börjar dela ut.

Sålt 200 Ahlsell

REITs har tagit mycket stryk på sistone. Svårt att veta hur långt de kommer falla och vad som är en vettig nivå. Så länge de inte sänker utdelningen så ökar faktiskt mina utdelningar mätt i kronor för att dollarn har stärkts.

Gjorde ett litet småköp och undvek sjukvårds-REITs den här gången för att diversifiera mer. Blir industri och lager istället.

Köpt 20 STAG Industrial

Sen hade jag några hundra över som räckte till en liten slatt Telia.

Köpt 25 Telia

Pengarna frå Ahlsellförsäljningen vilar i kassan tills vidare.


7 kommentarer:

  1. Kan du snacka mig igenom STAG. Du skriver sällan om dina innehav och när du gör det så lär jag mig alltid mycket. Är själv sugen på samma som dig REITs utanför sjukvården.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har över 100 innehav, skulle jag skriva detaljerat om dom skulle bloggen ta upp 200% av min tid. I många fall gör jag ingen som helst analys utan bygger bara mina köp på min uppfattning om vad som är bra och dåliga bolag baserat på erfarenhet, andras bedömningar eller magkänsla. Tex, va, yieldar Investor 4.5% nu? Köp. Va, rasar Handelsbanken 5% idag, varför, oro för europeisk banksektor och framför allt Deutsche Bank. Handelsbanken är inte Deutsche Bank. Köp. Ungefär så. Men visst, jag skall försöka ge lite mer info än så framöver.

      STAG är en industriell REIT med hyresgäster i olika sektorer i olika stater. Jag bedömer risken som medelhög. För amerikanska aktier använder jag mig framför allt av Seeking Alpha för att söka information och tips. Jag sovrar bland de olika kontriubutörerna och läser kommentarerna för att se om det verkar finnas vettiga argument som talar emot postarens tes. För REITs kikar jag en del på Brad Thomas tips. Han verkar reka OK bolag och aldrig de mest riskfyllda. Här är en länk, gratis att regga sig på SA. En mycket bra källa till information.

      http://seekingalpha.com/article/3938786-another-dirt-cheap-reit-consider

      Radera
  2. Hej Krösus!

    Varför tror du att REIT-branschen går ner? Äger själv Northwest health care. Vill du berätta lite hur du känner kring den aktien? MVH Pontus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,

      REITs går ner för att dom är räntekänsliga. Trumps vinst har fått räntorna att stiga. REITs är känsliga för högre räntor på flera olika sätt:

      Deras hyresgäster har ofta långa kontrakt till en förutbestämd hyra. Det är både en trygghet och en risk. Om räntan går upp skulle de kanske behöva höja hyran men har svårt att göra det.

      En del REITs är tungt belånade och kan få problem att rulla över lån.

      Men framför allt handlar det om riskvilja. För en amerikansk investerare är en amerikans statsobligation att betrakta som riskfri. Varför äga en mer riskabel REIT med 4% direktavkastning om det helt riskfria alternativet är 2%? Riskaverta säljer helt enkelt REITs nu. REITs har också gått väldigt starkt under sommaren så det finns vinster att hämta hem. Vinsthemtagning.

      NWH ser jag ungefär som en högavkastande obligation förknippad med relativ hög risk.

      Radera
  3. Jag sålde av halva innehavet i Ahlsell dag ett men har sedan dess behållit resten. Kommer fortsätta göra så för att se hur de levererar som utdelningsaktie. Klarar de en YOC på över 3,33 procent behåller jag och annars säljer jag eventuellt också. Eftersom teckningskursen var så fin ska det nog finnas utrymme att klara 3 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är för otålig. Orkar inte vänta in 3% utan tar vinsten och köper annat som ger mer än 3% istället, tex Hemfosa.

      Radera
    2. Jag tänkte som dig där Krösus. Tyvärr missade jag att sälja på de fina nivåerna runt 56 kr. Men 53 kr fick duga. De pengarna hamnade i Axfood istället.

      Radera