måndag 7 november 2016

Portföljjusteringar

Kom ett skutt uppåt idag och jag passade på att göra lite små förändringar i portföljen.

Först sålde jag av lite Ahlsell och Tobin, dels för att det dröjer tills de delar ut och för att jag vill undvika att ha innehav på olika konton. Jag har redan många små innehav som det är och det blir ännu rörigare att ha dom uppdelade både på Nordnet och Avanza. Nordnet borde man kanske egentligen försöka göra sig av med helt, deras site är i mitt tycke totalt värdelös jämfört med Avanza. Klart dom har bättre nyheter för norska och danska innehav och man kan handla tyskt men det är väl allt positivt. Hade iofs vart skoj att försöka bli private banking kund i båda.

Sålt 100 Ahlsell
Sålt 50 Tobin Properties

Sålt av hälften av dessa nu.

Sedan har jag sålt av Nordnet. Tror inte på något höjt bud och ville utnyttja läget i en del aktier jag tycker blivit nedpressade. Ett innehav mindre. En aprilutdelare mindre.

Sålt 300 Nordnet B

Prognoserna för de svenska bankernas kommande aktieutdelningar har jag petat in i mitt ark (körde DIs prognoser) och det ser ut som att jag har mer utdelningar i mars nu än mitt mål på 50 loppor. Säljer därför av lite Nordea med ca 5% vinst. Nordea som väger lite för tungt i min smak. Har exponering via Sampo också.

Sålt 100 Nordea Bank

För likviderna har jag köpt lite nedpressade aktier som delar ut bland annat i april för att täcka upp för Nordnet. Jag tycker dom fallit för mycket dom här.

Köpt 150 Hemfosa Fastigheter
Köpt 175 Telia Company



2 kommentarer:

  1. Telia och Hemfosa är förmodligen bra affärer till det här priset. Telia handlas nästan till 6 procent YOC om de står fast vid att dela ut två kronor under 2017 som de tidigare indikerat.

    Nästan lite ledsen att börsen vände uppåt så snabbt nu när det fanns fina köptillfällen. Ökade ordentligt i Clas O och ökade lite mer blygsamt i Axfood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 2 kronor för Telia är vad jag räknar med. Om det är bra affärer får vi se. Visst, Telia är inget superbolag. Men får de bara de här böterna betalda och säljer icke kärntillgångarna så hoppas jag på en tråkig stabil utdelare som kan växa i takt med BNP eller inflationen. Ja Clas och Axfood har tagit en del stryk, kanske är de bra köp på de här nivåerna. Jag gillar inte sådana här "risk on"-rallyn. Jag känner bara att jag går miste om bra köptillfällen.

      Radera