tisdag 18 oktober 2016

Sorken på säljsidan och lite räntedisko

Har skalat ner en del innehav lite och sålt av ett helt.

Först, bank har gått starkt och jag ligger tungt mot sektorn. Det finns en risk att vi fastnar i den här lågräntemiljön länge och att bankerna går ner igen så jag skalar av lite och plockar hem lite vinst. Ingves verkar vara en fundamentalist som skall ha upp inflationen till varje pris. Vi kanske kan få se en omvänd Bengt Dennis där han sänker till minus 500%? :)

https://www.youtube.com/watch?v=bYEt6LAhId0

Lite räntedisko för att utbilda den yngre läsekretsen :)

Sålt 50 Nordea
Sålt 75 Handelsbanken A

2 respektive 10% vinst i dom.

Sen har vi ett gäng bolag som gått bra sen jag köpte dom och där P/Et känns högt och direktavkastningen kommit ner. Finns utrymme för besvikelse efter rapporterna.

Sålt 20 Atlas Copco B
Sålt 25 Husqvarna B

30 respektive 25% vinst i dom.

Sen, MQ, sålt av hela innehavet, igen. Går säkert att plocka upp billigare igen efter en kass rapport som skyller på för varmt eller för kallt, för dyr dollar, jumprar som kliar eller vad de nu kan tänkas hitta på. För svängigt och utan HMs stabilitet och storlek. Runt 10% vinst i den.

Sålt 285 MQ Holding

Ökade istället i Unilever som gått ner efter rapport och nu handlas till 3.4% direktavkastning.

Köpt 15 Unilever

Sen, minskat i Northwest Healthcare för att minska risken i ett rätt osäkert innehav det är svårt att få insikt i. Lite stor vikt där givet risken.

Sålt 100 Northwest Healthcare

Och istället köpt lite kanadensisk fond för att behålla pengarna i samma valuta och land.

Köpt 15 iShares S&P/TSX Canada Select Index Fund (XDV)

Då har jag byggt upp lite kassa om det kommer någon överreaktion efter de kommande rapporterna.

Johnson & Johnson tex som känts dyr på sista tiden kom ner lite idag efter sin rapport.

Köpt 8 (argh!) Johnson & Johnson

6 kommentarer:

  1. Jag tittar på att öka lite i MQ - 5 procents utdelning eller 1,75 kronor i aktie i februari är helt ok i brist på bättre placeringar och har råd med fallhöjd. Ingen favoritaktie men ett vettigt alternativ tills vidare.

    Är också mycket spänd på bankerna och särskilt SHB. Mitt portföljinnehav börjar bli litet så siktar på sikt att öka lite av det skälet men tycker att den är ganska högt värderad just nu och vill helst nedåt 102 kronor igen som senast.

    Kan inte riktigt bestämma mig om Unilever. Tycker å ena sidan att det är ett godtagbart tillfälle att öka till 3 procents YOC men när dollarn är så dyr (eller kronan alltför svag) har valutarisken vägt för att avvakta tills vidare. Tycker över huvudtaget att det är svårt att hitta bra köplägen i utländska aktier just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag vet inte jag. 5% utdelning brukar vara en varningssignal. Den är lågt värderad men av en anledning känns det som. Jag vill ha stabilare bolag. Men jag hoppar säkert in igen :)

      Svårt att hitta köplägen generellt känns det som.

      Över tid så har den svenska kronan försvagats mot alla stora valutor. Jag ser det inte som en risk utan en möjlighet.

      Radera
  2. Samma slutsats för mig angående Atlas Copco... Sålde idag. Kommer säkert vara bra, men tillräckligt bra för den värderingen är frågan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt namn du har. Mm, känns som en del bolag har gått väl bra på sistone. ABB är ett annat exempel.

      Radera
  3. Ahhh va glad jag blev nu, satt och höll tummarna för att räntedisko skulle vara Motormännen :)
    Informationstechno när den är som bäst.

    //Anon

    SvaraRadera