lördag 1 juli 2017

Veckans köp

Gjort en del förändringar i portföljen.

Först har jag sålt av en del småposter av låg kvalitet, Genova och Högkullen. Högkullen var det väl inget fel på innan de blev övertagna. Inte intresserad av att bli ägare i SBB som verkar vara ett riktigt riskbygge. Tar en liten förlust för att slippa fastna i aktien eller få SBB i utbyte.

Också minskat lite i Omega Healthcare för att minska exponeringen mot amerikanska vårdbolag som finansieras av skattemedel. Republikanerna försöker kraftigt minska utgifterna där.

Sålt av SAS Pref. Går mot inlösen och på de här nivåerna tycker jag det är bättre att sälja av med vinst än att sitta på risken. Då slipper jag oroa mig för en strejk eller något annat elände som i princip kan sänka hela bolaget. Som den handlas nu är det hög risk till mid yield.

Ökat rätt ordentligt i Axfood, samt i en del andra svenska bolag. Även en del i Kanadabolag där jag hade låg vikt. Börsen känns inte lika superstark som tidigare och därför vill jag vikta upp i ett defensivt bolag som Axfood ifall vi skulle se en rotation mot mer defensiva innehav.

Ökat i Klövern en del. Tanken är att eventuellt minska lite i en del andra fastighetsbolag för att vikta upp i den. Också ökat lite i fiskbolagen.

Dollarn har kommit ner ordentligt på sistone. Dags att kika västerut igen tror jag.


Köpt 725 Klövern B
Köpt 25 Norway Royal Salmon
Köpt 20 Marine Harvest
Köpt 25 Tryg

Rullat in pengar från annan verksamhet och jag har nu 20% i likvider.

3 kommentarer:

  1. Hej Sorken.
    Undrar vilken anledningen är till att du köper flera poster I samma företag samma dag?(Axfood)
    Och jag misstänker att det är av samma anledning du säljer I poster.
    Är det ur courtagehänseende billigare att göra så?

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Avanza PB Mini och har fått för mig att det blir billigare om man delar upp stora köp. Kan ha fel, det har jag som oftast.

      Radera
  2. Hej!

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera