lördag 29 juli 2017

Tung period

Tung vecka detta för portföljen med många stora nedgångar i flera av mina innehav som AstraZeneca, Starbucks och Intrum Justitia samt en dollarförsvagning som slår mot mig.

Gäller att försöka fokusera på kassaflödet från portföljen och inte värdet. Då jag är så diversifierad så slår inte ett ras i några enskilda bolag så hårt mot mig. Baksidan av det myntet är att jag får väldigt svårt att slå index men det är ju inte heller mitt övergipande mål.

AstraZeneca grämer jag mig över en del för det fanns en del varningstecken som jag valde att inte agera på. Problemet är att man kan inte sälja av så fort man oroar sig för något i ens portfölj, man måste våga vara lång, något jag haft problem med tidigare.

Detta har skett i veckan:

Ökat i finska UPM-Kymmene och Intrum Justitia som föll på rapport:

Köpt 20 UPM-Kymmene
Köpt 25 Intrum Justitia

Köpte lite fler AstraZeneca i raset, tveksamt och jag kommer behålla de extra aktierna dock:

Köpt 15 AstraZeneca

För att ta fördel av den sjunkande dollarn har jag ökat i månadsutdelande ETF:en SPHD:

Köpt 15 SPHD

Lite mer Atea som varit fortsatt svag:

Köpt 25 Atea

Ökar lite i bank, har nu bara banker exponerade mot marknader där varningar har urfärdats kring bostadsvärderingarna, Kanada, Sverige och Australien, vad kan gå fel? :)

Köpt 25 Westpac Banking Corp

Minskat lite i svenska fastigheter och viktat om lite mot USA-bolag istället:

Sålt 250 Diös Fastigheter
Sålt 100 Castellum

Köpt 25 National Retail Properties (NNN)
Köpt 15 Eaton Corp PLC (ETN)

National Retail Properties påminner mycket om Realty Income och är en dividend aristocrat som höjt utdelningen 27 år i sträck. De hyr ut till en rad hyresgäster där ingen väger alltför tungt och yieldar lite bättre än en del svenska alternativ.

Eaton Corp är ett verkstadsbolag som delar en del egenskaper med ABB fast är mindre, värderat lägre och förväntas växa bättre. De har delat ut sedan 1923 och höjt 8 år i rad. Efter ett stort uppköp har de Irland som bas vilket ger skattefördelar. Framåtblickande P/E på 15 och 3% i direktavkastning.

Ytterligare ett nytt bolag i portföljen, Bergman & Beving som har haft det riktigt tufft på börsen efter att de knoppade av Momentum. Det som finns kvar i nya B&B är mest skyddskläder och det verkar vara för tråkigt för att någon skall vilja äga det.

Köpt 75 Bergman & Beving B

7 kommentarer:

  1. Till vilken kurs kom du över Intrum? Utökade också men efter fredagen känns det som en sämre affär. Men det visar sig i längden 😊

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. 269 pix, köpte dagen efter rapporten på uppstudsen sen har den fallit tillbaka igen. Får nog räcka för mig nu ett tag i IJ.

      Radera
    2. Bättre affär än mig! Köpte på 275:- men snittade iaf ner mig. Då är vi två, köpstopp i IJ för mig nu 😬

      Radera
  2. Varför ligger du med över 17% i kassan? Full investerad skulle du nu kunna uppdå utdelningsmål för alla månaderna. Väntar du på höstrean?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte om att peta in allt för mycket vid ett tillfälle. De flesta av utdelningsmålen i mitt ark är delmål. Slutmålet är 50,000 per månad.

      Radera
    2. Har kikat på ditt fina kalkylark, och ditt mål om 50 papp i månaden är ju enkelt för vissa månader, men känns ju mer eller mindre ouppnåligt under "svaga" svenska månader där man istället får förlita sig på kvartals- och månadsutdelare? Går åt rejält med cash för att höja sig där. Är det planen eller försöker du hitta årliga utdelare i varje månad?

      Radera
    3. Jag försöker hitta årliga utdelare i varje månad men det är inte helt enkelt. Vissa månader är väldigt tuffa att hitta bra aktier för.

      Radera