lördag 2 januari 2016

Introduktion


Vi skriver 2016 och jag tänkte det är en bra tidpunkt att starta en blogg för att samla tankar och handlingar kring min portfölj och mina investeringsbeslut. Jag gör detta mest för min egen skull men om andra vill läsa och kommentera längs resans gång hade det varit fantastiskt roligt.

Decemberlönen väntar på att bli investerad och här är några funderingar inför Januari. Jag har en stor andel defensiva preffar i portföljen som har kommit ner mycket i pris på sistone. Jag vill inte satsa nytt kapital i dom i nuläget, bara återinvestera utdelningarna. Då jag har en stor del svenska aktier som delar ut traditionellt i April/Maj och som representerar ca 30% av mina utdelningar så vill jag inte nyinvestera där. Det är Juni och December som behöver påfyllning vilket betyder antingen månadsutdelande bolag/ETFer eller kvartalare med cykeln Mar-Jun-Sep-Dec.

Lite alternativ:

Bank of Nova Scotia (BNS)

Realty Income (O)

Schwab U.S. Dividend Equity ETF (SCHD)

Emerson Electric Co. (EMR)

Johnson & Johnson (JNJ)

Behöver fundera mer och återkommer i nytt inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar