måndag 18 april 2022

Nya mål!

Investerandet har inte känts så roligt på sista tiden. Till stor del beror det nog på det meningslösa kriget i Ukraina som nog alltid ligger och mal någonstans i bakhuvudet och stjäl energi men även kanske för att jag inte satt upp något nytt mål efter att det gamla nåddes. Så, nytt mål, 75,000 i utdelningar alla månader. Det målet är nått för sju månader men det finns en hel del att jobba på på de resterande fem.

Fick tillbaka lite över 6,000 i källskatt från Avanza. Är inte sugen på att vänta tre och ett halvt år så framgent kommer utdelningarna återinvesteras enligt följande om möjligt:

Aktier med mer än 15% källskatt: Nordea

Svenska aktier och andra aktier med 0% källskatt: KF på Nordnet och Avanza

Aktier med 15% källskatt: ISK på Avanza

Finska aktier: ISK på Nordnet


Xact Norden Högutdelande har blivit en stor del av min portfölj och är nu mitt största innehav. Att sätta den till 100% SEK i min valutaexponeringsuträkning blir skevt. Har uppdaterat enligt senaste årsredovisningen:

6% DKK, 25% EUR, 19% NOK och 50% SEK.


Har sålt av min lilla post SLP med 43% vinst. Jag har redan stor fastighetsexponering och i en stigande räntemiljö, även om jag är tveksam till uthålligheten i den, känns det inte rätt att äga ett bolag med över 100% premie mot substans.

Sålt 200 Swedish Logistic Property


Ökat en del i Texas Instruments. Jag är underviktad IT och det här bolaget har en fantastisk historik. Tror inte de försvinner i första taget. För den som står ut med en timmes hyllningskör kan jag rekommendera https://open.spotify.com/episode/63RhDXCtQ8iwq3xaZvcaJ7?si=9002cd61f5e244c5

Köpt 11 Texas Instruments

Sorgebarnet AT&T har spunnit av Warner Bros. Discovery. Det bolaget borde kunna utvecklas bättre undr ny ledning och jag väljer att behålla tills vidare trots att det inte blir ett utdelande bolag.

Blandade småköp:

Köpt 80 Corem Property Group

Köpt 7 Fabege

Köpt 12 Dustin Group

Köpt 15 Kesko A

Köpt 13 Bilia



10 kommentarer:

  1. Nu måste du väl skrivit fel. Svenska aktier och andra aktier med 0% källskatt ska väl vara på ett ISK och alla andra med utländsk källskatt på ett KF.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är skuldfri och utländsk källskatt på 15% kvittas mot schablonskatten på ISKt så jag slipper få en så stor klumpsumma att betala. Då "får jag tillbaka" de 15% på ett år, inte tre och ett halvt.

      Radera
  2. Varför inte finska aktier på Nordea? Då dras bara 15 % källskatt, som sen kommer tillbaka ett par veckor senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är också OK men det rullar ju in utdelningar på den ISKn jag har på Nordnet och nåt måste jag ju köpa där också. Blir ju skatteeffekt av att flytta från ISK till KF så lite inlåst.

      Radera
  3. Intressant det där med att ha utländska aktier med 15% källskatt på sin ISK och på så vis få till en automatisk kvittning av källskatten mot ISK-schablonskatten, har jag förstått rätt? Synd att det bara funkar om man är skuldfri, är själv fortfarande relativ ung och har bostadslån...finns det någon gräns för när det här börjar fungera bra eller måste man ner till 0 kronor i lån först?

    SvaraRadera
    Svar



    1. Ja det stämmer, det blir automatisk avräkning av källskatt.

      Det finns mer info här:

      https://www.aktiespararna.se/nyheter/undvik-onodig-skatt-utlandska-aktier

      Detta som är det centrala tror jag:

      Ytterligare ett ”problem” med ISK är att schablonintäkten är avdragsgill mot förluster och ränteutgifter i inkomstslaget kapital. Detta gör att de som har underskott i kapital inte kan få avräkning för utländsk källskatt.

      Radera
  4. Vilket härligt mål, 75000 kr/månad :) Vårat mål som vi jobbar på är 25000 kr/månad. Saknas 4000 kr, sen är vi där. Kassaflödet har dock varit lite magert senaste månaderna.

    Sålde både AT&T samt Warner. Tröttsamt när gamla trotjänare gör massa ändringar. Dock i fallet AT&T har d eju bränt så mycket pengar senaste åren på meningslösa investeringar att jag är glad att jag sålde...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 25 är inte heller illa pinkat du. Ja AT&T mycket misskött. Trodde man ju att det var en köp och glöm men icke.

      Radera
  5. Jag vill verkligen jämna ut utdelningarna men februari, augusti, november är svåra månader. Om man håller sig till svenska aktier så finns det bara en knapp handfull att välja på.

    Det finns ju gränser för hur mycket man vill anpassa sig för att få rätt utdelningsmånad. Har du några favoriter de månaderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man ha riktigt bra spridning måste man gå utanför Sverige vilket nog är en bra idé att göra i vilket fall som helst. Kika i mitt ark och se om du ser något du gillar.

      Radera