söndag 17 april 2022

Lagen om avtagande marginalnytta i praktiken

Jag minns när jag läste nationalekonomi. För er som inte gjort det så är det något förenklat ett antal regler som en slags idealmänniska kallad the economic man, den ekonomiske mannen (ni som läser nu vad heter det nu, den ekonomiske hennen?) påstås följa. Det handlar om rationella beslut, perfekta informationsunderlag och nyttomaximerande. En medelbegåvad femåring, någon som beställt in en GT på krogen klockan 0200 eller någonsin gjort ett impulsköp vet att de här reglerna inte fungerar i verkligheten. Sen ritar man lite streck för utbud och efterfrågan, påstår att allt är i jämvikt, applicerar lite gymnasiematte och låtsas att det är en vetenskap. Inget som satte djupare spår. Men en sak som jag ändå minns är lagen om avtagande marginalnytta. Det handlar om att ens första Rolls Royce gav en mer glädje än ens trettiofjärde. Den första miljonen är mer minnesvärd än den sextionde. Nu till detta i praktiken, baserat på en självupplevd historia.

En helgmorgon (läs förmiddag) en sommar för två år sedan satt jag på balkongen, lapade kaffe med en bok i knät och njöt av ett av de få tillfällen som solen behagar visa sig i det här landet. Nedan börjar ett mekaniskt oväsen. Min granne håller på och sätter upp en metallställning på uteplatsen. För i hvete, han tänker väl inte piska mattor där och förstöra helgfriden? Hissen väsnas och jag ser att han kommer tillbaka med famnen full av kavajer. Aha, vädring, det var väl en herrans nåd. Hissen väsnas ett antal gånger och jag minns jag räknade till 21 stycken kavajer. Det var här som högskoletiden gjorde sig påmind och mer specifikt lagen om avtagande marginalnytta. Vem faen behöver 21 kavajer? Jag har tre kostymer varav en har sett bättre dagar och en är för stor. Hur gick tankarna när han köpte den 19:de? Hmm, jag har ingen grågrön med ränder? Har jag en beige? Kanske bra med en till i reserv?

Förra året återupprepades proceduren och jag lyckades då fånga spektaklet på bild vilket nu gör att eventuella tvivlare kan motbevisas:



Vän av ordning ser att det nu faktiskt bara är 18 kavajer på bilden. Kanske minns jag fel, kanske har han runt 40 stycken och vädrar 20 varannat år?

När jag kom tillbaka på eftermiddagen var det dags att vädra hans frus åtta äkta pälsar..


4 kommentarer:

  1. Typiskt, allt som oftast ska nån granne sabba friden... Helt sjukt med detta "vill-ha" begär av totalt meningslösa saker. Tror det är väldigt många utanför vår lilla sfär som just samlar på sig alltfler av något, i vår sfär gör vi ju faktiskt detsamma med skillnaden att det då handlar om alltfler aktier/fonder. Riktigt skönt att det numera i alla fall är sådant man samlar på sig tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man nu råkar samla på sig för mycket aktier så är ju det lite roligare för efterlevande att ärva än ett gäng gamla kavajer.

      Radera
  2. Svar
    1. Man stjäl inte från sina grannar även om han nog inte hade märkt att det fattades nån :)

      Radera