lördag 25 augusti 2018

Sålt av Betsson och lite preffar

Ryckt plåstret och sålde av Betsson i måndags. Krånglat mig ur med vad jag tror är en liten förlust med utdelningar inräknat. Orkar inte kolla exakt och det spelar egentligen ingen roll om jag är back eller ej, en riktigt dålig investering har det varit i vilket fall som helst och jag tror inte på dom framåt heller. Anledningarna jag säljer är många. Etik brukar jag inte blanda in men det här är ju helt klart det ofräschaste innehavet i min portfölj ur det perspektivet. Efter avregleringen är det nog bara en tidsfråga innan skatten höjs. En trygg och säker skatt att höja för staten utan att någon förutom bolagen klagar. Samtidigt kommer Svenska Spel konkurrera mot Betsson och de små utländska ickelicensierade aktörerna kommer väl att idka krypskytte med fortsatt reklam på nätet. Bolaget verkar ständigt hamna i problem, är det inte Turkiet så är det böter mm. Också innerligt trött på all spelreklam och det känns skönt att inte längre äga något i sektorn. Guldåldern är nog sedan länge över för det här bolaget och jag var dum som köpte dippen. Så nu kommer väl snart budet..

Också minskat ytterligare i Hemfosa pref som jag tycker känns fortsatt dyr relativt alternativen. Intressant nu att när Nyfosa skall delas ut får Hemfosa lägre soliditet och högre belåningsgrad som följd samt sitta kvar med  alla utestående preffar i böckerna. Det har väl mindre betydelse kanske ur ett riskperspektiv men jag är inte köpsugen på 190 kronor i vilket fall som helst.

Sålt 350 Betsson B
Sålt 250 Hemfosa Fastigheter Pref

Gjort lite återinvesteringar här:

Köpt 50 Bergman & Beving B
Köpt 5 Autoliv
Köpt 35 Pfizer

Dyrt att köpa dollar. Har nu 500 Pfizer och det är ju en jämn och fin nivå att ligga kvar på ett tag tror jag. Har gått väldigt bra på sistone framför allt i SEK.

Ökat så jag har 100 BIP och 100 BEP:

Köpt 35 Brookfield Infrastructure Partners
Köpt 50 Brookfield Renewable Partners

Ökat i industrigrossisterna. Fina bolag som delar ut på hösten vilket är lite ovanligt. I princip aldrig billiga.

Köpt 75 Addtech
Köpt 150 Lagercrantz B

Ökat i telebolaget Telus mest för att jag hade så liten vikt där samt köpte en post Svolder i måndags på 100 kronor jämnt. De släpper substansvärdet på måndagar och jag tyckte rabatten kändes oskäligt hög. Order på 100 men bara 70 gick till avslut.

Köpt 50 Telus Corp
Köpt 70 Svolder B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar