måndag 12 september 2016

Ytterligare ett månadsmål avklarat

I dagens nedgång köptes det in lite mer aktier.

På Nordnet har det rullat in lite utdelningar från Addtech och Lagercrantz som jag inte är så sugen på att återinvestera i så det blev Nobina istället som kommit ner lite i pris efter diverse haussningar.

Köpt 10 Nobina

Classe föll som en sten idag och jag passade på att öka upp. Om alla stjärnor står rätt så kanske vi får en situation där vi ser ingen amerikansk räntehöjning -> lägre dollarpris (bra för CLAS) -> högre oljepris -> starkare NOK (bra för CLAS) men det är inget jag räknar med på något sätt.

Köpt 40 Clas Ohlson

Det köpet gjorde att mitt delmål för september med 8,000 i utdelningar nu är uppnått.

Framgent blir det till att koncentrera köp till bolag som delar ut i januari-april-juli-oktober för då täcker jag in tre av fyra kvarvarande månadsmål.

Såg att Investor och Simon Blecher tankat SKF, jag forsätter öka lite om än i mycket små poster.

Köpt 5 SKF

Och så slutligen, eftersom det var en ganska bred nedgång lite fonder, bara 5 st för det är en dyr rackare.

Köpt 5 XACT OMXSB Utd.

Nu har jag bara 15,000 kvar av det jag satt av från kassan för den här månaden dvs 75,000. Men det kommer komma in runt 4,000 till i utdelningar resten av månaden och snart kommer även en ny lön som skall in i pengamaskinen.

Det rullar på nu och snart är jag uppe i en slags magisk gräns med en kvarts miljon i årlig utdelning före skatter.

2 kommentarer:

  1. Hej. Imponerande portfölj du har. Finns det någon speciell tanke med att ha så pass många bolag, antar att det är omöjligt att följa alla men är det för riskspridningens skull du valt så många? Skulle vara intressant att höra dina tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack. Då jag vill ha jämn utdelning i alla månader samt ha en spridning mellan olika sektorer, olika valutor, regioner och även mellan aktier/preffar utan att vara för beroende av enskilda bolag så blir det ofrånkomligt så att det blir många bolag. Jag gillar också att initiera innehav i bolag då det hänt något specifikt i det bolaget, i den branschen eller i den valutan som tryckt ned kursen. Då kan jag köpa in en liten post utan att analysera bolaget allt för mycket, det kan jag göra efter jag köpt för att se om jag skall behålla eller öka framöver.

      Radera