söndag 7 april 2019

Sålt Delarka


Ökat i energisektorn:

Köpt 19 Equinor
Köpt 83 Lundin Petroleum

Strököp:

Köpt 12 Kungsleden

Då jag fått utelning i ISK och vill öka i utländskt har jag köpt lite bolag med låg eller ingen källskatt där. Köper lite BIP då Avanza meddelat att de plockar bort den från utbudet. Blir till att köpa den i Nordea framöver om inte de också plockar bort den.

Köpt 20 Brookfield Infrastructure Partners LP
Köpt 20 Lazard Ltd

Sålt Delarka för att förbättra kvaliteten i portföljen. För stor risk med sin hyresgäst och eventuella ombyggnationer för att kunna hyra ut till ny även om det ligger långt in i framtiden. Tillräckligt med problembolag i portföljen som det är.

Sålt 50 Delarka Holding


5 kommentarer:

  1. Klokt att sälja Delarka, för stor risk att de står utan hyresgäst eller måste omförhandla delar av kontraktet då nuvarande hyresgäst inte behöver hela ytan. Jag sålde för ungefär två år sedan när den risken blev tydligare än när jag köpte. Dessutom finns det bättre värderade enfastighetsaktier med högre direktavkastning till något lägre risk. Saltängen till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir nog inga fler enfastighetsbolag för mig utan större fastighetsbolag i så fall.

      Radera
  2. Bip kommer du kunna fortsätta handla, det är BEP BPY och BBU som kommer handelstoppas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Avanza skickade ut ett meddelande att de glömt inkludera BIP i listan. Finns fler plattformar att handla på, Nordea och Degiro tex som vad jag vet inte stoppat något.

      Radera
    2. Det meddelande hade jag missat, tack för förtydligandet!

      Radera