lördag 7 juli 2018

Lite större köp den här veckan

En längre tid av stor mental press på jobbet är äntligen över och undertecknad har i skrivande stund semester.

Fick för mig att det var bra läge i investmentbolagen med bra rabatt. Bekräftat av en av dom jag alltid lyssnar på i bruset:

http://www.carnegiefonder.se/blechers-sommarkronika-1999-i-repris/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

Köpte framför allt dom samt lite mer svenska kvartalsutdelare. Köpte av misstag B-aktien i Investor. Securitas nämnde jag förra veckan tror jag. Stabilt bolag som inte borde påverkas av eventuellt upptrappat handelskrig.

Större köp:

Köpt 50 Investor B
Köpt 150 Securitas B
Köpt 200 Svolder B
Köpt 150 Industrivärden C
Köpt 50 Investor A
Köpt 225 Kungsleden
Köpt 250 Sagax D
Köpt 50 Lazard Ltd

Mindre köp:

Mest återinvesteringar och småposter från utdelningar som rullat in i veckan.

Köpt 25 Acando B
Köpt 25 Cibus Nordic Real Estate
Köpt 10 Svolder B
Köpt 13 Latour B

Veoneer beslöt jag mig för att behålla tills vidare trots att den inte kommer dela ut under en överskådlig framtid. Den togs emot väl och jag antar att det kommer tas upp bevakning av den där många kommer sätta köp. Denna borde dock vara rätt känslig för utökat handelskrig så gäller att vara lite försiktig här.

2 kommentarer:

  1. Tjenixen. Ska du tillföra ett visst belopp varje månad och köpa aktier för dem? Berätta gärna om ditt tänk, av allt att döma rullar det på bra för dina innehav.

    Kul med din målsättning att få ett visst belopp i utdelning varje månad.

    Funderar på att ta rygg på portföljen, fast i den betydligt mindre skalan. Kanske en månadssumma i utdelningar som motsvarar min boendekostnad...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag köper varje månad av det jag sparar från lönen samt återinvesterar alla utdelningar. Tanken är att sätta en snöboll i rullning som bara växer och växer. Vill du försöka prova på samma sak så strunta i det där med utdelning alla månader, det har gjort att jag köpt en del mindre bra bolag. Fokusera också mer på kvalitet än på hög direktavkastning. Lite investmentbolag samt någon ETF är en bra bas i en portfölj. Lycka till.

      Radera