söndag 17 december 2017

Kaptenen på Titanic

Återigen glest mellan inläggen. Har lite tappat lusten både för blogg och aktier. Nu blir det ju en paus över jul och nyår och friska pengar in i portföljen först efter årsskiftet.

Ökat i SkiStar efter att utdelningen särskiljts:

Köpt 50 SkiStar B

Även ökat lite i Unilever. Stabilt och tråkigt.

Köpt 15 Unilever PLC

Scotiabank har varit en riktig fin investering för mig och det tar emot lite att öka men de har fin historik och har till skillnad från de svenska bankerna möjlighet att växa genom sin verksamhet i sydamerika.

Köpt 15 Bank of Nova Scotia

Även ökat lite i preffar. Det blir svårt att nå mina mål utan att göra det.

Köpt 150 Sagax D

Även ökat i Skanska efter det stora tappet i fredags:

Köpt 25 Skanska B

Apropå tapp, H&M. Mätt i kronor och ören min sämsta investering någonsin. Skönt i alla fall att jag inte har ökat i nedgången och att jag har en bred portfölj. Nedgången för mig var i linje med index i fredags.

Intervjun med Stefan Persson i DI får mig att undra över hur mycket hans insiderköp egentligen är värda som signal. Många luttrade aktieägare ser ju hans köp som trösterika. Frågan är om han har sjukdomsinsikt eller bara baserar sina köp på samma hopp om återgång till det normala som vi andra.
Ett citat från BBC's originalversion av House of Cards gör sig påminnt, fritt ur minnet, hittade inget klipp, seriens huvudperson Francis Urquhart säger:

"If you were the captain of the Titanic you wouldn't be saying steady as she goes, would you?"

7 kommentarer:

  1. Jag satt faktiskt också och funderade över Stefan Perssons köp tidigare. Å andra sidan ser jag som aktieägare hellre att ledningen köper snarare än säljer aktier i bolaget. Till skillnad från dig så har jag ökat under nedgången, vilket såklart känna ännu mer :) Dock är det alltid svårt att veta när en aktie ska börja vända upp igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis är det nettopositivt att han köper jag menar bara att man kanske inte skall dra alltför stora växlar på det och att det inte är en lika stark signal som tidigare. Han har varit rätt pricksäker förr, frågan är om han är det även nu i det här paradigmskiftet.

      Radera
  2. Tror inte heller man ska läsa in alltför mycket i Stefan Persons insiderköp. Givetvis tror han på sitt företag och givetvis ska han signalera det. Men karln är ekonomiskt oberoende även om kursen skulle halveras ännu en gång så han kan lugnt prioritera att fortsätta öka sin andel.

    För inte heller över några pengar på kontot före årsskiftet. Känns lite onödigt med tanke på att lönen kommer på fredag samtidigt som det bara är ett par handelsdagar däremellan och årsskiftet. Blir bara mer skatt i onödan, bättre att ta lite kredit ett par dagar i den mån jag behöver, rör ju sig bara om någon krona hit eller dit.

    SvaraRadera
  3. Om man nu ska vara lite kontrarian så känns ändå HM som ett intressant bolag att vara det i. Och med en väl allokerad portfölj kan HM vara den där kryddan som kanske framgent kan vända upp när väl styrelsen och VDn börjar skörda sina - enligt dem själva - goda investeringsstrategiska beslut för bolagets framtid. Samtidigt som den häxjakt som finansetablissemanget haft kanske får ebba ut något. Den verkar ju ha skrämt slag på väldigt många. Kanske mer än HM själva gjort. Oavsett så ska det bli intressant att följa HMs fortsatta resa. Var kommer den egentligen sluta?

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
  4. Jag har funderat på hans köp i förhållande till hur mycket utdelning han får. Jag misstänker att han i praktiken flyttar pengar till andra ställen men någon får gärna göra undersökningen.

    SvaraRadera
  5. HM har lite att bevisa - efter några framgångsrika år har de blivit omsprungna av Zara som bästa budgetmodebutik och online ligger de i lä bakom nya bolag.

    De har fortfarande ett starkt varumärke och ett starkt butiksnät, men HMs vallgrav har fått sig en rejäl törn. HM måste visa att de fortfarande är i världsklass både vad gäller budgetmode och online om de ska återfå sin premiumvärdering.

    SvaraRadera
  6. Tråkigt att höra att lusten har minskat. Kanske ta en paus och ladda upp till 2018? Du har en väldigt underhållande blogg med många köp/sälj och dina google docs är av stort intresse att plöja igenom i jakt på investeringsobjekt.

    Ha en fröjderlig jul!

    https://snalgrisen.blogspot.se/

    SvaraRadera