tisdag 22 augusti 2017

Mer fonder trots allt, ett nytt bolag

Igår köpte jag lite mer kanadensiska börshandlade fonder. Mina tankar om att kunna köpa individuella aktier istället för den här fonden måste bli ett längre projekt. Jag kan inte sätta mig in i så här många bolag på kort tid. Man kan köpa i blindo bara baserat på fondens innehav men jag köper hellre mer i fonden för att få bättre riskspridning. På sikt kan jag sälja av fonden och slippa avgifterna. Tills dess kör jag på.

Köpt 25 XDV

Köpte också en första post i ytterligare ett svenskt bolag, Nolato. Bolaget uppfyller alla kraven på bra bolag som jag staplade upp häromdagen. God historik, stabila ägare, lång historia av utdelningar och nyliga insiderköp.

Långsiktig Investering har gjort en väldigt fin genomgång av bolaget här:

http://langsiktiginvestering.se/2017/06/nolato-fran-nischad-komponenttillverkare-till-en-diversiferad-global-hogteknologisk-partner.html

Bolaget är dyrt såklart med ett P/E på över 20 men kvalitet kostar och det är det jag tycker att jag får här.

Idag ökade jag i Kinnevik. Dom äger en del spännande bolag som förhoppningsvis har framtiden för sig. Spännande bolag är inte min grej och jag överlåter pengarna till Kinnevik som jag tror har kompetens att förvalta dom.

Köpt 25 Kinnevik




4 kommentarer:

  1. Varför föredrar du XDV framför XEI?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En högst motiverad fråga. Tror jag ville undvika energirelaterade aktier. Blir till att kika mer på XEI helt klart. Tack för tipset.

      Radera
  2. Nolato är finfina. Har varit med ett längre tag och fått fin tillväxt på det inköpet. Dock tror jag inte att de slutar utvecklas framöver. Som du säger, flera insiderköp på sistone tyder på att mer bör kunna komma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror på bolaget. Växer både organiskt och via förvärv. Synd man inte varit med längre i bolaget.

      Radera