torsdag 9 november 2023

Jag får så mycket mer gjort hemifrån

Gäsp. Vaknar. Blev visst lite sovmorgon idag igen.

Går ut med Coronahunden och ögnar snabbt mailen. Forwardar några. 

Tar en kaffe i trädgården och solar lite. Äter frukost.

Slänger in lite tvätt och fyller diskmaskinen.

Tar en dusch.

Genomlider en telco. Kollar på en TV-serie under tiden.

Plockar ur diskmaskinen.

Hänger upp tvätten.

Lagar lunch och äter den.

Tar ett till varv med hunden. Passar på att handla lite samtidigt.

Tar lite mer kaffe i trädgården och läser några kapitel i en deckare.

Ger mig ut på en liten joggingtur. Duschar efteråt.

Hämtar barnen med lådcykeln. Fixar lite eftermiddagsfika åt dom. 

Tar ett glas vin i trädgården och lyssnar på en ljudbok.

Börjar förbereda middagen så smått.

Telefonen ringer. Det är chefen. Tillbaka till kontoret? Nej jag tror inte det, jag får så mycket mer gjort hemifrån.

14 kommentarer:

  1. Jag trodde du var FIRE, har jag missuppfattat det att du inte jobbar med enbart portföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar inte längre. Det här är mer en generell betraktelse.

      Radera
  2. Låter som en trevlig arbetsdag.

    Mer seriöst så verkar det extremt individuellt. Jag vet åtminstone en person som blommade ut rejält när personen började jobba 100% hemifrån. Sedan finns det andra...

    Men i debatten blir det mycket generaliseringar, och företag vill gärna ha enkla regler, och inte godtycke om vilka som klarar av och för jobba hemma och vilka som inte får det.

    Personligen (sett lite snett uppifrån) så bekymrar jag mig över folk jag inte ser regelbundet. Gör de rätt saker? Får de rätt information? Mår de bra? Bygger de relationer som krävs för avancemang och vidareutveckling? Allt det där kan man strunta i ett tag. Kanske ett år eller mer, men så småningom kan isolation göra mer skada än nytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt det kan fungera för vissa men på sikt tror jag inte någon klarar det. Svårt bygga en företagskultur på distans. Informella möten vid kaffeautomaten är nog viktigare än många tror. Det är där man lär sig vem man skall fråga om man behöver hjälp med något, inte via policydokument eller långrandiga presentationer. Hemma får man inte någon känsla av grupptillhörighet som jag tror är viktigt för både de anställda och för företaget.

      Radera
  3. Haha jag förstår inte vilken sorts jobb man kan göra så, även om jag uppskattar din ironi. Vi har uppgifter som är tidsuppskattade, och vi har morgonmöte varje dag kl 9-915 där man ska berätta hur långt man kommit. Det hade ju märkts direkt om jag maskade för mycket, om jag står där dagen efter och fortfarande inte är klar med en uppgift som tog 5 timmar att genomföra. Då börjar ju mitt team undra om jag har några problem, eller om jag mår bra. Absolut kan jag ta en uppgift nån har satt 16 timmar på, göra färdigt den på 8 timmar, och sen kolla aftonbladet 8 timmar, men tyvärr är vi ganska vassa på att göra bra tidsuppskattningar, så dessa "gyllene frukter" är extremt sällsynta. Jag har fått några varje år jag jobbade, och de var lika härliga varje gång :D Dock, 10 timmars maskande/år kan knappast räknas som en katastrof.

    Däremot, jag känner flera så kallade chefer, och de verkar inte ha några direkta arbetsuppgifter, utan ska i princip bara finnas tillgängliga. Grannen är chef och han gör hur mycket som helst ute i trädgården när han "jobbar hemma". En annan jag känner som är chef för en vårdcentral lyfter 55" i månaden och har jobbat hemma i 5 år nu, gör väldigt lite enligt andra bekanta. Hon är duktig på att åka på konferens med sina medarbetare, exotiska ställen som Dubai, Cypern, Gran Canaria etc... ibland ångrar jag ihjäl mig att jag läste till programmerare, vi verkar ha det svettigast av alla yrkesgrupper känns det som, löner som inte hänger med, minutuppföljning på arbetet och i princip inga "karriärmöjligheter"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som kan komma undan med sånt där är de som är anställda i en välfungerande organisation där andra gör jobbet och de själva egentligen inte behövs. Det vill säga mellanchefer.

      Radera
    2. Personligen föredrar/förordar jag kontoret framför jobba-hemma, även om jag "förlorar" ca 2 timmar/dag på resandet. Håller helt med kring företagskultur och de ack så viktiga kaffeautomatssamtalen.
      Måste kommentera snålgrisen, det låter helt utopiskt att en vårdcentral skulle åka på såna konferenser. Ungefär lika sannolikt som att programmerare generellt bör anses underbetalda och har det svettigaste yrket.

      Radera
    3. Mellanchefer, strateger av olika slag, och den nya trenden med kommunikatörer i parti och minut.

      Alla som varken jobbar med verksamheten men inte heller har något ansvar annat än på papperet.

      Radera
  4. Hallå Krösus Sork!

    Skrattade men på ett samtidigt grät jag under läsningen, för visst är det precis exakt som du skriver i för många fall. SJälv tillhör jag den andra skaran som jobbar och får mer gjort hemifrån. Jag är mycket mer effektiv vid hemarbete i vissa uppgifter medans de ibland gnistrande 2-4 personers mötena helst bör hållas på jobbet för bästa resultat. Att, tyvärr, en hel del missbrukat förtroendet att få jobba hemifrån hör jag lite överallt ifrån och då brukar beskrivningen i stort sett se ut precis som den du skrivit. En sak jag betonar för egen del efter ett antal år med mycket hemarbete är att vid arbete på jobbet blir mycket mindre gjort, ibland nästan ingenting (eller mycket annat beroende på hur man mäter och kvnatifierar saker) gjort på en dag fysiskt på jobbet då det är så mycket pratande, synkande och oftast möten... Hemma är det oftast all-in och 100% fokus på arbetsuppgifterna. Jag tror som helhet att företagen har vunnit och arbetstagarna är de stora förlorarna på sikt när exalteringen över hemarbetet mojnat betänkligt... Själv är jag på jobb nästan varje dag även om jag inte tvingas att så vara.

    En helt annan fråga: hur tänker du kring kommande ISK/KF skattebomb under 2024? Har du allt sparandet i ISK/KF eller ligger du tungt även i AF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har majoriteten i ISK/KF. Det är i princip bara de amerikanska korträntefonderna jag köpt rätt nyligen som jag lagt i vanlig depå. Att få 30% skatt på en utdelning som man återinvesterar och sen får 30% skatt på igen sen är otroligt demoraliserande. Jag avvaktar och ser hur räntan utvecklas. Från politiskt håll har det väl talats om någon förbättring också, sen får vi se om det var ett löfte eller en målsättning.

      Radera
    2. Ja det är demoraliserande, bra uttryckt, med uteblivet skattetak på ISK/KF. Blir förbannad bara jag tänker på detta... Golven kunde de införa både en och två gånger med hisnande hastighet men taket... Nej, nej, här lyfts inte ett finger medans det svenska superundret till riskbank kör sönder allt i landet understödda av föregående regerings C19 stöd...

      Radera
  5. Hej Krösus,
    Jag fick inspiration från dig för något år sedan och gjorde ett liknande kalkylark. Bland det bästa jag har gjort. Det blir så mycket roligare i sura börstider att se utdelningarna trilla in och kolla total avkastning. Jag har ett par aktier som finns på spotlight och nu har Avanza stängt ned "gamla aktiesidan" och jag får uppdatera dessa manuellt. Jag ser att du också "släpar". Har du något tips/lösning?
    Bästa hälsningar Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej det var roligt att höra. Många som hävdar att utdelningsinvestering är suboptimalt men en sak som inte nämns och som inte mäts i avkastning är att det höjer motivationen för att spara.

      Har du aktier på Spotlight så sälj dom och köp riktiga aktier. Skämt åsido den här länken bör fungera:

      =IMPORTXML("https://spotlightstockmarket.com/sv/bolag/irabout?InstrumentId=XSAT01001488","/html/body/main/div[3]/div/div/div/div[2]/dl/dd[3]")

      Radera
  6. Det ligger mycket sanning i det du skriver krösus sork :-)

    SvaraRadera