söndag 25 november 2018

Hemfosa/Nyfosa mm

Har köpt på mig lite mer fonder för ökad riskspridning och för att minska snedsteg i enskilda bolag.

Lite Europa och lite USA. Köpt på Nordea och Nordnet.

Köpt 25 HSBC EURO STOXX 50 UCITS ETF
Köpt 25 Invesco S&P 500 High Dividend Low Volatility UCITS ETF Dist (HDLV)

Stora nyheten i portföljen den här veckan var uppdelningen av Hemfosa och Nyfosa. Nyfosa kommer inte att ge någon utdelning på flera år och Hemfosa kommer behöva sänka sin. Förmodligen kommer vi att få se nyemissioner i Nyfosa längs resans gång så det får man nog vara beredd på. Jag väljer att behålla bägge tills vidare även om det påverkar mina utdelningsmål negativt. Portföljgrafen är missvisande nu också då jag har en rätt stor post och Avanza inte hunnit justera.

Erhållit 3350 Nyfosa

Köpte på mig lite mer Hemfosa precis innan delningen då den var ner kraftigt då. Ökar lite försiktigt i Stora Enso som kan ha framtiden för sig om användandet av trä och papper ökar och plast minskar. En del mindre strököp i kursmässigt svaga bolag.




Köpt 65 Sagax D
Köpt 25 Stora Enso R
Köpt 36 Acando B

Även utnyttjat Avanzas erbjudande om räntekonto och låst upp lite av mina reserver på sex månader.

Nästa vecka finns det lön på kontot att investera. Lite kluven till vad jag vill köpa. Finns många tecken på inbromsning i ekonomin nu kombinerat med världspolitiska risker.

4 kommentarer:

  1. Har du koll på vad Hemfosa kommer ha för förvaltningsresultat nu efter delningen? Känns som Hemfosa blev svarte petter, krympt förvaltningsresultat, och sitter på alla skulder och alla preferensaktier...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som Nyfosa kan ha plundrat Hemfosa lite. Därför jag behåller båda. Nordea spår EPS på 7.73 och en utdelning på 2.5.

      Radera
  2. Amerikanska och kanadensiska skogsbolag har fallit tillbaka till aptitliga nivåer.
    Kolla in CTT catch mark timber.
    WY weyheuserer. Kan inte stava till den ��
    Acadian timber corp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äger redan WY tyvärr, gick in för tidigt. De andra är för små för min smak.

      Radera