måndag 22 juli 2019

Portföljuppdatering


Skalat av lite SKF. Får se om jag skalar av mer. Tycker jag ligger lite tungt i industri nu. SKF är väl inte dyrt kanske men det är en aktie som alltid känns billig. Eventuellt bättre att äga finverkstad om vi är på väg in i en nedgång. Förra nedgången vill jag minnas att tex Atlas marginaler höll emot mycket bättre än SKF. Sålde innan rapport dock och där lät de ju rätt positiva.

Sålt 10 SKF

Ökat upp i lite ETFs för riskspridning och exponering mot EUR och USD.

Köpt 25 UBS MSCI USA Value UCITS ETF
Köpt 25 HSBC Euro STOXX 50 UCITS ETF

En del mindre köp:

Köpt 4 Atlas Copco B
Köpt 10 NCC B
Köpt 13 Indutrade
Köpt 10 Novo Nordisk B
Köpt 19 Thule Group
Köpt 9 Unilever
Köpt 263 Klövern
Köpt 52 Kungsleden
Köpt 65 NP3 Fastigheter Pref
Köpt 10 Eaton Corporation

Ökat i StoraEnso rejält och lite i UPM. Dålig timing tyvärr men jag vill äga mer realtillgångar i form av skog som jag varit inne på innan.

Köpt 2340 StoraEnso R
Köpt 25 UPM-Kymmene

Ett nytt bolag. Industribolaget Parker som har höjt utdelningen 62 år i sträck. Låg utdelning runt 2% men låg utdelningsandel. Ett köp- och glömbolag för oss sittkissare.

Köpt 10 Parker-Hannifin Corp

Ökat i lite bank då jag inte helt tror på de kraftiga räntesänkningar som prisats in i USA.

Köpt 10 J.P. Morgan Chase
Köpt 20 Toronto Dominion
Köpt 15 Bank of Nova Scotia

Också ökat i Northwest. Stor styrka att de undviker USA. Många av de REITs jag ägt med amerikanska vårdfastigheter har det blivit krisrubriker i då och då. Inte i Northwest den bara tuggar på.

Köpt 75 Northwest Healthcare Properties

5 kommentarer:

  1. Härligt, rullar på fint. För egen del passar det mig fint att köpa varje månad. Tugga på. Visst, det kommer göra ont när det går ner men många många år kvar att investera så bara att fortsätta köpa varje månad. Och fint att köpa billigare.

    Tack för dina inlägg, mycket inspirerande.

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om man inspirerar någon. Att köpa lite i vått och torrt tror jag på.

      Radera
  2. Skulle säga att din timing vad gäller skogsbolagen var ganska bra ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, ligger nog tyvärr fortfarande lite dåligt till på StoraEnso-köpet men jag köper på lång sikt, inte två veckors sikt.

      Radera
  3. Termen sittkissare har jag aldrig hört i investerarsammanhang, välfunnet!

    SvaraRadera