tisdag 23 juli 2019

Konsumenttest av mina bolags produkter. Del I - Listerine

Blev av min tandläkare beordrad att börja med munskölj. Eftersom jag är en lydig samhällsmedborgare som respekterar olika former av auktoriteter fann jag mig stående framför munsköljshyllan på apoteket. För att stötta ett av mina större innehav, Johnson & Johnson, så valde jag en flaska Listerine.

Här följer en ärlig recension förhoppningsvis till nytta och gagn för min lilla följarskara:

1. Färg

Färgen är suspekt mörkt lila. Ser ut som en sådan färg som insekter använder i naturen för att signalera att de är giftiga eller oätliga. Finns det vatten på planeten Yuggoth så ser det rimligtvis ut så här.

Clean Mint heter varianten. Då borde det ju rimligtvis finnas en Dirty Mint också tycker jag som vän av ordning. Kanske inte hade blivit någon storsäljare.

2. Lukt

Skruvar av korken. Eller försöker skruva av korken. Sån här barnsäkrad skit vafan. Efter en omgång våld och en lång räcka svordomar är skiten äntligen av.

Tar en sniff. Å fy satan! Bränner till i näsan. Vad är detta? Batterisyra? Luktar som den där vodkan man kan köpa på tetrapack på Finlandsbåten. Som en godnattkyss från Per Gahrton alltså.

Försöker läsa den mikroskopiska texten för att lista ut hur mycket man skall ta. 4 * 5 ml teskedar?

Trams. Jag höftar och tar en slurk direkt ur flaskan. Skål kosmonauter!

3. Smak

JÄVLAR! Det är fan batterisyra! Omedelbart måste jag bekämpa reflexen att inte omgående spotta ut skiten rakt ut över toalettspegeln. Precis som en femåring man bjudit på sprit.

När den första paniken lagt sig försöker jag skölja runt det i munnen. Någon form av akut flyktreflex infinner sig. Som när man smetar senap i röven på en katt. Min arm börjar rycka upp och ner i någon slags spasmer och jag stampar okontrollerat upp och ner med foten. Efter några sekunders svår inre kamp är jag återigen herre över mina egna kroppsrörelser. Då börjar det svida och bränna svårt på tungan. Efter vad som känns som en evighet bedömer jag att de 30 sekunder man skall skölja har passerat och jag får äntligen spotta ut eländet.

4. Betyg:

1 påse asbest av 5 möjliga. Kör hellre in en högtryckstvätt i käften än att använda den här produkten.

5. Sista reflektion:

Möjligtvis finns det något alternativt användningsområde. Att göra rent målarpenslar med, avrosta muttrar eller köra etanolbuss på kanske.






23 kommentarer:

  1. Jag gillar hur du utan vidare kan relatera till femåringar som blir bjudna på sprit och senap i kattrövar. Nostalgivibbar.
    Men vad tror du, storsäljare? Investeringsläge?

    SvaraRadera
  2. Hej,

    när jag prövade produkten gick jag tillbaka till apoteket och krävde att få pengarna tillbaka och att de omedelbart borde sluta sälja den. Efter 20 minuters diskussion fick jag mina pengar i retur men orodukten stod de bakom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kan du inte försöka att beskriva dialogen?! Verkligen bra jobbat att få pengarna tillbaka!

      Radera
  3. Rekommenderar flux munskölj istället, ingen alkohol i den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ickeintuitivt att något med alkohol i skulle kunna vara ett dåligt val. .

      Radera
  4. HaHa! Underbart! Som en godnattkyss av Per Gahrton!
    Köp JNJ är man tålmodig tjänar man pengar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  5. Fantastisk recension! Lite Cthulhu med.

    Bränner som syra, yes indeed

    SvaraRadera
  6. Tommy jag råkade radera din kommentar av misstag. Feta fingrar på mobilen. Posta igen om du vill.

    SvaraRadera
  7. Kan rekommendera Oral B munskölj, men först får du ju köpa en post i Procter & Gamble 😁

    SvaraRadera
  8. Haha, du är bra på målande beskrivningar. Tack för skrattet och en bra blogg!

    SvaraRadera
  9. Haha! En klockren analys! Kan tipsa om det amerikanska läkemedelsföretaget Mylan och deras produkt SB12 istället. Dyr som bara fan men man får ofta vad man betalar för.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  10. Mylan upp 12 % idag. Måste ge mig själv en klapp på axeln för det tipset ;). Hoppas du hann köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdu, det gjorde jag tyvärr inte.

      Radera
    2. Haha, jag tror ärligt talat att nyheten kom innan börsen öppnade så det var lite av en retorisk fråga men jag tyckte tajmingen i mitt svar var så klockren att jag inte kunde låta bli. Ha en fortsatt go helg!

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
  11. En helt underbar beskrivning av en vidrig produkt. Har försökt mig på denna några gånger men tvingas spotta ut skiten efter någon sekund. Fru Snålgris använder denna smörja dagligen, men så kan hon äta råa chilis utan problem också. Antar att jag inte är tillräckligt härdad.

    SvaraRadera
  12. Använd Flux istället!
    Tack för en levande beskrivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, provade också batterisyra av samma anledning men FLUX är att föredra för munnen men inte för ekonomin.

      Radera
  13. Tjena Krösus Sork! Hm du kanske borde sälja bolaget i fråga, sådana skräpprodukter är ju inget bra. Aldrig testat själv och nu behöver jag ju inte efter en förträffligt underhållande recension!

    SvaraRadera
  14. Detta kan var det roligaste inlägget jag läst av dig sorken.
    Alltså jag skrattade så tårarna kom, bra jobbat, du kanske skulle försöka dig på en stå upp karriär?

    Tack för att du förgyllde min dag.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  15. Hejsan

    Kul inlägg och roligt att det finns folk som lyssnar på tandläkaren ;)
    Dock så rek jag Flux NaF 0,2%
    Listerine är väl med alkohol har jag för mig?

    Hälsningar Tandläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp Listerine innehåller alkohol, bensin, asbest mm.

      Radera