lördag 13 januari 2018

Liten uppdatering

Precis i början av det nya året så köpte jag in ett nytt bolag. Tyckte jag var lite dåligt diversiferad. Blev danska Coloplast. Mer stomipåsar åt folket. Påminner lite om Novo Nordisk rent kursutvecklingsmässigt, ett fint bolag som kommit ner lite på grund av minskad förväntad tillväxt. Runt 3% i förväntad direktavkastning och delar ut två gånger per år.

Köpt 10 Coloplast B

Alm. Brand tog en del stryk efter vad jag tror vad nån säljrek. Gått väldigt starkt sedan jag köpte och passar på att göra en liten ökning för att snygga till antalet aktier lite.

Köpt 25 Alm. Brand A/S

Liten ökning i SEB för lite ströslantar:

Köpt 17 SEB A

Återinvesterat i Klövern:

Köpt 125 Klövern B

Vill öka den defensiva delen av portföljen samt anpassa mig lite till ett eventuellt högre ränteläge. Den preffen som handlas till lägst yield, Hemfosa har jag fortsatt att ta hem vinst i. Har istället köpt in sunkbolaget Telia igen som till skillnad mot preffarna i alla fall har en teoretisk möjlighet att över tid höja utdelningen samt lite mer National Grid.

Sålt 140 Hemfosa Fastigheter Pref
Köpt 900 Telia
Köpt 25 National Grid

Nästa vecka funderar jag på att antingen köpa Securitas eller att köpa något i USA/Kanada då kronan av någon anledning hittat styrka och pressat ner mina förväntade utdelningar. I Simon Blechers senaste fondrapport nämner han att han dragit ned lite på industribolag och köpt in just Securitas. Tänkvärt.

2 kommentarer:

  1. Också sneglat på SEB men hur ser du på att nuvarande utdelningsnivå inte täcks av dåvarande års VPA? Nu är i och för sig estimaten för 2017 över 8 kr/aktie vilket vore tillräckligt men det känns inte betryggande högt med tanke på historiskt höga vinstmarginaler i lågränteklimatet.

    Vad baserar du Telias potentiella utdelningshöjning på? Jag har stigit ur nästan hela mitt Teliainnehav (på något högre nivå än dagens kurs) och växlat över till Kinnevik, trött på alla turer och de känns inte som någon tillväxtaktie på längre sikt även om de handlas till en fin YOC.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt en analys från Nordea som släpptes igår så kommer SEB kunna dela ut 6kr i år. Konsensusestimatet för vinsten ligger som du säger på 8 kr/aktie. Att utdelningsandelen var så hög förklaras av en goodwillnedskrivning och utan jämförselsestörande poster var den 75%. Tyckte det kändes som ett OK läge att öka lite. SEB har inte samma exponering mot bolån som de andra svenska bankerna men har ändå dragits ned med dom. Jag köpte för 96.16 dock i början av året och nu står den ju betydligt högre.

      Tror inte att Telia kommer höja någon utdelning utan det var bara en reflektion över att en stamaktie till skillnad från en preff kan höja. Tror inte heller att det är någon tillväxtaktie men att den i ett klimat med stigande räntor och kanske lite börsoro behåller värdet bättre än preffar eller industriaktier. Ett defensivt innehav helt enkelt med begränsad nedsida.

      Radera