tisdag 16 maj 2017

Ratos pref, lite omändringar

Har en del dubbelexponering mot svenska bolag, dels genom en relativt stor portfölj av svenska bolag men också via ETFen OMXSB Utd. Nu skalar jag ner lite i den, tanken är att framöver satsa lite på utvecklingsmarknader, framför allt i Asien istället. Känns som att USA trampar vatten med en clown vid rodret och att Europa är på dekis. Kina kommer ta över stafettpinnen och driva tillväxten framöver. Gäller att på lång sikt vara exponerad mot regionen. Idag har jag ingen exponering att tala om det är lite Starbucks och en del svenska innehav som har försäljning där borta.

Sålt 35 OMXSB Utd.

Jag var runt 30% plus i den.

Ökat hyfsat stort med mina mått mätt i Tryg och lite i Pfizer. Gillar egentligen inte att köpa mycket vid samma tillfälle.

Köpt 150 Tryg
Köpt 25 Pfizer

Då är även Tryg uppe i över 1% utdelningsvikt.

Ökat lite i Klövern, en lämplig aktie då man har småslantar över:

Köpt 150 Klövern B

Så kom det idag besked om inlösen av mina Ratos Pref som jag ägt en längre tid. Synd, det var en väldigt trygg preferensaktie utanför fastighetssektorn. Har nämnt att huvudteorin var inlösen nu men att sälja för 320,000 med Avanzas minicourtage är inte superroligt och det fanns ju trots allt en möjlighet att de inte skulle lösa in den just nu. Får pengarna om en månad ungefär. Surt. Vet inte om jag är så sugen på mer preffar, lite Volati pref hade varit OK men den är tyvärr dyrare än förr.

Ratosbeslutet innebär att nästan alla mina delmål om utdelningar som innan var uppfyllda nu är under målen igen. Bara att jobba vidare med sparandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar