torsdag 16 januari 2020

Hemfosa, SBB

Årets första inlägg. Skandal att det tagit sådan tid igen. Ju längre tid det tar mellan inläggen desto inaktuellarere blir dom. Nåväl.

Största händelsen var uppköpet av Hemfosa. Jag valde så mycket kontanter som möjligt då fastighetssektorn i Sverige känns övervärderad samtidigt som SBB har byggts upp snabbt och med hög belåning. Handlades också högt över substans och jag känner mig inte helt tillfreds med bolaget. Fick 100% kontanter vilket jag inte räknat med. Tristt att förlora Hemfosa. Var med i IPOn, sålde av och köpte sedan tillbaka igen. Var också en av de första preffarna jag köpte. Säkert och tråkigt. SBB känns annorlunda.

Inlöst 3500 Hemfosa
Inlöst 2000 Hemfosa Pref

Erhållit 3958 SBB D

Köpt 15 Per Aarsleff B
Köpt 50 G4S
Köpt 7 Novo Nordisk B

I övrigt har jag tagit in Enbridge samt gjort en del ökningar i existerande innehav:


Har alltså inte köpt speciellt mycket för Hemfosapengarna utan satt in merparten på räntekonto tills vidare. Portföljvärdet var under en kort stund uppe över 20 miljoner och jag kände väl där att det är rätt mycket att ha investerat. Funderade på att göra större köp i SEB eller Millicom men fegade ur.



8 kommentarer:

  1. Härligt med ett nytt inlägg igen, du är saknad!

    SvaraRadera
  2. Gott att se dig!

    Och det är ett stort kontantflöde! Vad är slutmålet? Eller är det resan som är det skojiga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit helt säker på slutmålet, förmodligen att leva på utdelningarna förr eller senare. Resan har varit rolig ibland, frusterande och mest känts som ett extra jobb ibland.

      Radera
    2. För många olika aktier!

      Men det är väl därför de som har råd betalar folk för att ta hand om deras placeringar.

      Radera
  3. Håller med, gott att se ett nytt friskt inlägg. Keep it up.

    SvaraRadera
  4. Gott att du är tillbaka du är saknad.

    SvaraRadera
  5. Lite räntekonto låter inte så dumt just nu när det inte verkar finnas ett moln på himmelen längre. Kul med uppdatering.

    SvaraRadera
  6. Grattis till fantastiska 20+ miljoner alltså!

    SvaraRadera