söndag 8 september 2019

Lite portföljförändringar

Sålt av ICA helt. Helt vansinnig värdering tycker jag. Kan förstå att marknaden är villig att köpa defensiva tillgångar men det finns ju en gräns för hur högt värderat även defensiva bolag skall vara. Inte rimligt att bolaget handlas till högre P/E än Atlas Copco och till ungefär samma direktavkastning. Ur led är tiden.

Sålt 175 ICA

Minskat i en del svenska bolag jag tyckte fått för stor vikt. Inget fel på de här bolagen men jag ville passa på och utnyttja den senaste tidens kronförstärkning att köpa utländskt för bättre spridning av mina utdelningsflöden.

Sålt 150 SCA
Sålt 200 Securitas
Sålt 150 Essity

Köpt blandade bolag. Ett nytt, Snap-on som erbjuder verktyg och mätinstrument. Bolaget har lågt P/E, låg skuldsättning och utdelningsgrad men även rätt låg utdelning samt tillväxt. Bolaget hat delat ut kvartalsvis sedan 1939 utan sänkningar. Lägger i byrålådan.

Köpt 11 Duke Energy
Köpt 15 A.O. Smith
Köpt 15 Snap-on
Köpt 11 BCE
Köpt 10 Fortis
Köpt 118 Klövern
Köpt 65 G4S

3 kommentarer:

  1. Intressant, som alltid, att få ta del av dina funderingar kring dina innehav.

    Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring utländska utdelande obligations-ETF:er, det vill säga värdet av en enkel hantering av återbetalningen av den utländska kupongskatten (som man får i en KF) kontra den vanliga rekommendationen att en obligationsfond helst inte ska ligga i en KF för att avkastningsskatten slår hårt mot en kursmässigt lågavkastande fond som en obligationsfond är.

    Du skrev nyligen att du köpt en utdelande obligationsfond till en vanlig depå. Jag tolkar det som att du följer den senare varianten, och accepterar den hantering av kupongskatten som det innebär när det är dags för deklarationen. Finns det andra aspekter av obligationsfonder som jag har missat som styrde valet av depå? Har du gjort olika val för olika obligationsfonder?

    Med vänlig hälsning,
    Thorbjörn
    Uppsala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. För det första, de ETF:erna jag köpt är alla irlandsreggade så det dras ingen utländsk källskatt. Jag har också läst den rekommendationen att inte ha obligationsfonder i IKS/KF. Jag har, rätt eller fel, lagt de som yieldar lite bättre i KF och de som yieldar sämre i vanlig depå. Känns surt att få skatta 30% på en redan rätt låg yield.

      Radera
    2. Aha! Det där med irlandsregistreringen hade jag inte koll på. Tack för svaret, jag får fundera lite mer på vilken depå jag ska välja innan jag trycker på Köp-knappen.
      /Th

      Radera