söndag 13 januari 2019

Lite mer köp

Varit sjuk i två veckor och inte haft någon större energi att skriva något. Får bli en kort veckorapport bara för att redovisa mina köp.

Lite utdelningar som rullat in har hamnat i SEB som övrig svensk bank känns attraktiv utifrån ett utdelningsperspektiv.

Köpt 12 SEB A

Resten av köpen är i kvartalsutdelande fastighetsbolag som handlas under substansvärdet.

Köpt 13 Kungsleden
Köpt 83 Hemfosa Fastigheter
Köpt 62 Klövern

Framgent tror jag det blir en del defensiva köp även om industri som Volvo och Epiroc känns lockande. Även funderat på att ta hem lite vinst i Castellum även om det är som att svära i kyrkan för utdelningsinvesterare.

11 kommentarer:

  1. Med under 11% i svenska fastigheter (om jag tolkar ditt innehavsblad rätt) så är du juh väldigt väldiversifierad som utdelningsinvesterare. Ska du fylla på i ovanstående bolag med likviden från Castellum, eller blir det kassa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer att det är runt 10%. Inte bestämt mig om jag verkligen vill minska i Castellum. Kanske gör jag bara så att jag återinvesterar utdelningen från dom i annat. Att sälja sådant som gått bra för att köpa sådant som gått sämre brukar inte vara en bra strategi i längden.

      Radera
  2. Stabila inköp som vanligt. Två saker jag undrat en tid..

    1) Inga köp i Nordea? Tror du inte på banken? Visst, de har inte presterat på topp, men DA är hög och vinsten är ju inte någon katastrof.

    2) Inga BDC t.ex. Ares, New Mountain eller Main Street? Hur kommer det sig att du väljer bort dessa? De har ju helt okej historik, även under 2008-2009, Ares gjorde t.ex. endast en mindre sänkning av utdelningen och kom relativt snabbt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag har tillräcklig vikt i Nordea. Att vara kund i banken innebär att man inser att den är misskött. Är dessutom lite orolig att det skall dyka upp något mer allvarligt penningtvättproblem.

      BDCs förstår jag mig inte på och det jag inte förstår håller jag mig undan ifrån, rätt eller fel.

      Radera
    2. Jag kände inte till BDC:er så jag läste lite snabbt. Någon form av noterade riskkapitalbolag med komplicerade skatteregler? Finns det inte några svenska investmentbolag med liknande profiler?

      Radera
    3. Krösus Sork: tack för svaren, och en klok inställning att inte köpa sånt man inte förstår sig på. Jag förstår mig inte heller på BDC-bolag fullt ut, men deras DA är det inget fel på. Man måste dock kolla väldigt noga vad de har för typ av innehav, och hur de är värderade till sitt NAV. Jag ser dem som en typ av investmentbolag, men det säger sig självt, du får ingen DA på 10% utan att ta en ganska stor risk. Det gäller att hålla koll på en massa saker och i slutändan välja de som ser minst riskfyllda ut.

      Radera
    4. Hej - om Business Development Companies kan man läsa på Seeking alpha. Dessa bolag lånar ut till andra företag och är på så sätt mer likt en bank än ett investmentbolag (de äger som regel inte bolagen som de lånar ut till). Skattereglerna påminner om REITs dvs de betalar ingen bolagsskatt så länge de delar ut 90 % av vinsten. Därav har de hög utdelningsandel och i och med att de inte kan ackumulera vinstmedel i bolaget värderas ofta med hög direktavkastning (många gånger över 10 %). En möjlig trigger just nu är att många av dem lånar ut till rörlig ränta, vilket gör att de gynnas av ränteökningar..

      Tänk på valutarisk ($) och företagsrisk då de naturligtvis tar risk när de lånar ut pengar till andra företag.

      Med vänlig hälsning, Per

      Radera
    5. Känns som en riskabel bransch det där. Kanske kan vara nåt framöver om man vill ha in lite krydda i portföljen. Finns nog inte mycket till värdeökningsmöjlighet i dom utan rent kassaflöde bara.

      Radera
  3. Stabila och fina inköp. Tror också på att ligga mer defensivt under 2019.

    SvaraRadera
  4. Hej sorken.

    Du har låg vikt mot europeiska banker som BNP, santander, dk banke, dnb, mfl.
    Men tung vikt mot svenska och nordamerikanska.
    Hur tänker du kring detta.

    Mvh Roadstar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mycket kanadensisk och svensk bank för jag bedömer dom som relativt säkra vilket inte kan sägas om alla europeiska banker. Min förkärlek för kvartalsutdelningar gör att jag hamnar i nordamerika också. Har dock kikat lite på ING.

      Radera