söndag 11 november 2018

Sålt OHI och Leröy


Nordnet:

Köpt 50 G4S
Köpt 5 Latour B
Köpt 100 Vanguard USD Treasury Bond UCITS ETF (VGTY)

Flyttat lite från räntekonton in i amerikanska statsobligationer. Man skulle kunna tro att jag är sponsrad av Vanguard så mycket av deras produkter jag köper.

Avanza:




Tecknat Dustin. Tagit hem vinst och sålt av hela mitt lilla innehav i Leröy med runt 95% vinst. Har andra bolag i sektorn som också gått starkt och vill säkra lite vinster. Känns som att det finns en gräns för hur mycket folk är villiga att betala för lax och sektorn har tidigare vägt över en procent av portföljen.

Också sålt av hela innehavet i Omega Healthcare efter den senaste tidens uppgång. För mycket risk för min smak även om jag gått plus. Operatörerna har problem vilket inte lär förbättras av stigande räntor och löner. Det finns också en politisk risk och den nuvarande administrationen i vita huset har inte gjort sig känd för fingertoppskänsla. Dessutom kommer de förmodligen sälja nya aktier i 2019 med utspädning och kursnedgång som följd. Troligtvis kommer jag även dumpa Sabra i samma bransch förr eller senare.


Nordea:


Ökat i en del spridda mest defensiva bolag på andra sidan atlanten.

Ökat i Latour som föll på säljråd och G4S som gav sämre guidance än vad som låg i estimaten.

13 kommentarer:

  1. Låter klokt att sälja av OHI. Halverade mitt innehav i Sabra för några dagar sedan, just pga politisk oro och att det verkade som om en av deras största kunder hade betalningsproblem. Grattis till 95% uppgång i Leroy! Inte dåligt.

    SvaraRadera
  2. Finns det någon anledning till varför du inte väljer aktier som har högre utdelningstillväxt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar hamna i rätt defensiva aktier men samlar kraft för att köpa på mig ordentligt i nästa lågkonja.

      Radera
  3. Hej!

    Vanguard USD Treasury Bond du köpt, är det den som handlas via tyska börsen på Nordnet? Hur blir det då egentligen om en dollar-ETF handlas i Euro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer. Det är alltid valutan på den underliggande tillgången som styr. Priset i EUR kommer alltid att justeras i takt med att dollarn förändras i värde mot euron.

      Radera
  4. Tycker det är svårt nu. Att det kommer en tur ner är sannolikt men det behöver ju inte vara skarpt ner utan kan ticka neråt så smått under många år. Då jag i princip endast köper utdelningsaktier så anser jag att det då är gynnsamt att bara fortsätta med det, köpa månadsvis för minst utdelningen. Jag har inte sålt något än men det kan komma, främst OHI och motsvarande men även exempelvis riskfyllda innehav som MORL (dock svårt med sistnämnda då jag behöver ett halvår till sen är den plus minus noll bara genom utdelningen, 25% DA / år. Den är dock livsfarlig på så många sätt så kanske inte ska vara girig ha ha). Så hur gör du? Ser över riskaktier men i stort ligger du kvar? Sänker månadssparande och lägger på hög? Ser att du köper treasury bonds exempelvis.

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sälja av och försöka tajma marknaden tänker jag inte göra. Jag tänker fortsätta köpa på mig men tänker se till att jag ökar kvaliteten i portföljen och inte sitter med för mycket i bolag med svaga balansräkningar. Men stabila bolag, som tex Johnson & Johnson ser fullvärderade ut. För en tid sedan ville alla bara ha teknik, nu har pendeln vänt och det känns lite sent att köpa ocykliskt. MORL och den sortens papper förstår jag inte och håller mig undan.

      Radera
    2. Fint, då förstår jag och jag tänker likadant. MORL är ett stort undantag i min portfölj. Får nog ligga kvar för skojs skull. Tack för svaret!

      Radera
  5. Vad är utdelnigen i vanguards vgty?
    Är den månadsvis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja månadsvisa utdelningar i alla de obligationsfonderna jag köpt.

      Radera
  6. Tjeena mycket trevligt blogg som vanligt. Har börjat kolla in Dustin tänkte köpa ett gäng för att höja utdelningen i december. Men varför gjorde sen en NE vad ska dem göra med pengarna? Köpa upp ett anat bolag? Får man önska hade det varit trevligt med ett blogg inlägg om Dustin.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom köpte ett bolag i Nederländerna, Vincere som erbjuder managerade tjänster, med fokus på molnlösningar och säkerhet samt IT-lösningar med tillhörande hårdvara och konsulttjänster. Bättre marginal i den sortens mer avancerade tjänster. Intressant tycker jag. Några djupare analyser har jag inte tid att skriva och jag tror inte jag skulle klara av det heller.

      Radera
  7. Tack för snabbt svar. Det låter väl rätt vettigt för framtiden.

    SvaraRadera