söndag 18 november 2018

Allmänt raljerande samt två nya mål

Veckans affärer:

Nordea

Ryggat Buffett i JPM, ökat lite mer i kanadensisk bank med exponering mot USA samt ett litet stödköp i Nederman.

Köpt 10 JPMorgan Chase & Co
Köpt 15 Toronto Dominion
Köpt 25 Nederman Holding

Avanza

Minskat lite i Telia. Osäkert om det här draget att gå mot att äga innehåll skulle vara så briljant och nu var man ute i köptagen igen. SF? Då kan man pumpa gamla Jönssonliganfilmer och Sällskapsresan i all evighet i sina skräpkanaler det lär ju inte konkurrera ut Netflix eller HBO om man säger så. Äg nätet och låt andra producera dyr content. Det är Telenors filosofi till skillnad mot Telia och AT&T. Kanske borde öka i dom istället?

Ökat i lite blandade värdefällor samt ett kvalitetsbolag i Thule.


Nordnet

Köpt 17 Acando B

Nytt mål att bli private bankingkund på Nordnet och Nordea (om det inte kostar något, jag är allergisk mot avgifter till banker). Anledningen är att komma bort från Nordnets svindyra courtage och på Nordea kanske få en kontaktperson som har mindre än 30 minuters telefonkö och faktiskt kan lösa problem eller halleluja ta i trä kanske en email så man slipper köa i telefon?

10 kommentarer:

  1. jag hajjade till lite när han hade köpt JPM, intressant har med funderat på en liten stek. Men bankerna här hemma känns med billiga och så har vi ju detta med SEK,, som är svag som en sillmjölke.
    Jag håller med om telia framtiden ligger inte inom linjär tv tvyärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han köpte väldigt mycket finans. Att kronan skall bli stark har jag svårt att se. Svensk bank äger jag i princip tillräckligt av.

      Radera
  2. ATT tillhandahåller ju nät men äger ju även HBO (Time Warner) så tänker att man får både och där. Intressant med Buffet. Får ta rygg på honom med kanske!
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja AT&T har köpt Time Warner för dyra pengar och dragit på sig en massa skulder. Vi får se hur det går med det äventyret.

      Radera
    2. Är deras skuldsättning så farlig egentligen? De har ju ett kassaflöde utan dess like... största problemet med T tycker jag är att de aldrig kan få fart på sina affärer och få ökat förtroende på marknaden. Nu köper folk mest aktien för att de är en utdelningsaristokrat samt att deras DA är nästan oförskämt hög.

      Sen vet jag inte om delar av ditt inlägg fallit bort, saknar ditt "allmänna raljerande" samt vad det andra målet är? Eller att bli PB-kund hos respektive bank räknas som två mål? Har du handlat mer Nordea förresten? Syns inte i din skärmdump men du nämner dem under "Veckans affärer". I så fall, hur många köpte du?

      Radera
    3. Tappar T kunder och kanske tvingas skriva ner goodwill så kan de hamna i problem. Se på GE.

      Jag raljerar men är fåordig. PB i två banker är två mål. Med Nordea menar jag var jag handlat. När jag köper fonder får jag alltid frågor av typen "var har du handlat den fonden jag hittar den inte på Avanza".

      Radera
    4. Ja, vi får se med T. Säger inte att det är ett klockrent köp med time Warner. Gällande att svenska kronan ska bli stark så håller jag med, lär inte hända. Problemen har knappt börjat.
      /P

      Radera
  3. Noll koll på anställda, men har telia anställt nån stjärna med tv4/bonnier som tidigare merit?

    Har ej några stora förhoppningar att staten valt nån smart inriktning av telia...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Staten är en väldigt passiv ägare i Telia. För nyköpta delar så hoppas jag de hittar vettiga chefer från de verksamheterna.

      Radera
  4. De äger ju en ganska stor del så tror ej de är helt passiv. tänkte mer vad som föranlett denna inriktning mot en marknad de förmodligen kommer få svårt med

    SvaraRadera