onsdag 11 oktober 2017

Snålar vidare

Fick tilldelat 100 Handicare jag sålde direkt. Vill inte ha ytterligare ett litet innehav och orkar inte vänta på att bolaget skall börja dela ut.

Sålt 100 Handicare

Kollat igenom sektorviktningarna och kommit fram till att det är teleoperatörer och kraftförsörjning jag bör öka i för att få lite jämnare fördelning mellan sektorerna. 

Ett nytt bolag in i portföljen.

Brittiska National Grid passar in fint. Ingen utländsk källskatt, bolaget har höjt utdelningen 25 år i sträck (i pund) och delar ut två gånger per år i för mig svaga månader, januari och augusti. Tyvärr tillkommer en ADR-avgift men det är som det är.

Köpt 25 National Grid (NGG)

Även ökat i kanadensiska teleoperatören BCE och ökat i Tryg som gick ex utdelning:

Köpt 15 BCE
Köpt 30 Tryg

Dubblat innehavet i ETF:en XEI. Valutan kanske inte är så gynnsam men jag behöver spridning av utdelningarna och det är svårt att få i bara svenska innehav.

Köpt 50 iShares S&P TSX Composite High Dividend Index ETF

Noterar också Per Nuder-effekten i SkiStar, minus 3% :)

Uppdatering snålutmaningen:

Inte spenderat en krona sedan den 5:e.

Blev en snål helg. Potatis och purjolökssoppa med bacon. Sköljdes ned med en av två flaskor rödtjut jag hade hemma. I sann miljonär innan 30-stil har jag också plundrat soprummet på pantburkar. Där jag bor är folk för lata för att gå 500 meter för att panta. 10 burkar ger ett litet bidrag till min fortsatta snållevnad.

Idag blev det fiskgryta med kokosmjölk, torsk, spenat och broccoli från frysen och ris. Riktigt gott faktiskt.

Att inte spendera får en att fundera på vad man inte skulle kunna vara utan och vilka produkter/sektorer som är defensiva. Mat kan man ju snåla in på men elnätet, tandkräm och toalettpapper där har du sektorer som är defensiva på riktigt.



14 kommentarer:

  1. Haha, så kul att läsa om ditt sparsamma leverne :-) En liten fundering. Vart får du inspiration till alla dina utländska bolag som köps in till portföljen? Hur länge kommer denna läsutmaning hålla på?

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under fliken verktyg har jag en del av de länkar jag brukar använda mig av. Brukar också leta upp ETFs med intressant inriktning och kolla vilka bolag som ingår. Ladda ned filen här tex, där har du en radda väldigt fina bolag. https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/270054/ishares-msci-world-quality-factor-ucits-etf?siteEntryPassthrough=true&locale=en_GB&userType=individual

      Radera
  2. Om det finns bär eller svamp att plocka i en skog nära dej kanske det skulle vara ett alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart. Plockat tidigare i år men tyvärr infryst på annan ort.

      Radera
  3. Hejsan, alltid lika kul att läsa dina strapatser. Men undrar lite hur och var du köper dina UK aktier/ETF:er ??

    MVH Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger inget som handlas bara på Londonbörsen. Den National Grid handlas som ADR i USA och den köpte jag på Avanza. Astra Zeneca har jag köpt på Stockholmsbörsen och G4S på Köpenhamnsbörsen. ETFs försöker jag köpa på Xtra, de irlandsreggade så att man slipper källskatt. Dom köper jag på Nordnet.

      Radera
  4. Tecknar du Indentive?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är för litet och för riskabelt för mig.

      Radera
  5. Det hade varit kul med ett inlägg som visar din inköpsstrategi, dvs vilka sorts papper i vilken sorts depå och mäklare. Orkar du med en sån lathund hade det varit kul. Ha det fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae det är rörigt nog som det är i mitt ark nu. En del innehav har jag i tre olika konton. Ingen idé att redovisa den röran.

      Radera
    2. Jag tänkte inte på.dina specifika innehav utan din strategi bakom. Dvs hur man ska tänka vid köp av olika papper. Vilket konto som är bästa för vad och samma för mäklare.

      Radera
  6. Ditt fortsatta snåla leverne är så kul att följa. Imponerad av att du efter såpass lång tid kunde få ihop en så god måltid :-). Hur kommer det sig att National Grid inte innebär ngn utländsk källskatt på utdelningen? Berätta gärna lite mer om "Per-Nuder-effekten" i Skistar :-). Har han köpt stuga någonstans eller ingår han kanske i styrelsen? Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. NGG är ett brittiskt bolag och på dom utgår ingen utländsk källskatt. Gäller även AstraZeneca, G4S och andra oavsett vilken börs man köper dom på.

      Inte svårt att slänga ihop nåt ur frysen om man har lite uppfinningsrikedom.

      Per Nuder föreslogs till styrelseordförande och sedan dess har aktien gått från 202 till 192 kr.

      Radera
    2. Tack, Krösus! Jag kommer sannolikt även jag då köpa NGG samt något brittiskt bolag.Och då håller jag mig borta från Skistar mao... :-) Hälsar Lars D

      Radera