fredag 22 september 2017

Sålt Munters, köpt Sanofi och försäkringsbolag

Sålt av Munters med 27% vinst. Anledningarna är flera. Först och främst förstår jag inte värderingen. P/E för 2017 på 37.2? Utdelningen förväntas bli 50 öre, minimal direkavkastning och passar därmed inte att äga i en KF eller min strategi. Innan Munters har hunnit bygga upp en attraktiv utdelning lär det komma en lågkonjunktur och framtida lägen att i så fall ta in den igen billigare. Köper mer dansk försäkring för pengarna.

Sålt 100 Munters
Köpt 25 Tryg

Också köpt franska läkemedelsjätten Sanofi i linje med min strategi att investera i en åldrande befolkning samt utökade läkemedelsbudgetar för icke utvecklade länder i takt med att deras välstånd växer. Sanofi yieldar runt 3.25% och delar ut i juni. Köpte den på USA-börsen.

Köpt 25 Sanofi

Även tagit in ett nytt bolag. Ett till stabilt danskt försäkringsbolag samt ökat innehavet i Sampo.

Köpt 75 Alm. Brand
Köpt 15 Sampo Oyj A

Mer bottenfiske i Oriflame samt ökat i en del existerande innehav:

Köpt 5 Oriflame
Köpt 25 Nordea
Köpt 25 Husqvarna B
Köpt 10 Electrolux B

Också ökat i amerikanska aktier, fonden SCHD har handlats utan utdelning.

Köpt 10 SCHD

4 kommentarer:

  1. Hur kan Sanofi kosta 50 Dollar i USA men 85 Euro i Frankrike? Antar att en Fransk aktie ger en större del av företaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den i USA handlas inte 1:1 utan en i USD motsvarar en halv i Euro.

      Radera
  2. Vad tycker du om Addvise, tecknar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag hoppar den. Tröttnat på high yield. Blir mest besvikelser den vägen tycker jag.

      Radera