söndag 10 november 2019

Veckans handel, Akelius Pref

Ökat lite danskt:

Köpt 25 Novo Nordisk B
Köpt 25 Per Aarsleff

Ökat lite i obligationer. Då aktierna gått upp har vikten i fixed income (ex preffar) blivit väldigt låg.

Köpt 25 SPDR Bloomberg Barclays 1-3 Year U.S. Treasury Bond UCITS ETF

Minimal ökning i Latour för att snygga till innehavet till 2500.

Köpt 8 Latour B

Ökar lite till i Svolder och Dustin. Svolder vill jag över tid öka till att ha större vikt. Dustin höjde nyligen utdelningen och Axel Johnson-gruppen gjorde nyligen ett rejält insiderköp.

Köpt 25 Svolder B
Köpt 55 Dustin Group

Veckans stora portföljhändelse var naturligtvis Akelius besked om inlösen av preffen. Akelius stod för nästan 5% av mina utdelningar och detta innebär ett rejält tapp. Förmodligen kommer jag köpa in lite mer Volati Pref, NP3 Pref samt nya Akelius D och en del utländska bolag för att försöka täppa igen det här gapet något. Eller så struntar jag i mer preffar nästan helt, har inte bestämt mig. Som jag sagt innan känns det som att alla bra preffar löses in och bara de osäkra/fallerade blr kvar. Känns inte som en långsiktig strategi, dessutom är det en bet på låg inflation/låga räntor för evigt.

18 kommentarer:

  1. Jag tycker Volati, Hemfosa och Heimstaden är 3 bolag med stabila finanser. Preffarna har incitament för inlösen så dessa borde inte vara fullt så känsliga för inflation/ränta. Å andra sidan handlas dom en bit över sina lägsta inlösenkurser och det sänker ju avkastningen om man behåller till dess. Det avgörande är väl hur beroende man är av utdelningarna.

    SvaraRadera
  2. Hej, har hittat många fina tips på din blogg. Undrar över SPDR Bloomberg Barclays 1-3 Year U.S. Treasury Bond, circus 2,2% direktavkastningen, försvinner inte allt i inflation och skatt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer eller mindre jo. Men detta är mer att se som en börsoberoende reserv i dollar än någonting annat. Jag har sällan någon superstark tro på ett specifikt scenario utan vill försöka gardera mig mot olika utfall. Beroende på din situation, om du är ung tex, så är den här investeringen rätt meningslös. Kanske är den det för mig också, vi får se. Traditionell portföljallokering har alltid haft en stor räntekomponent. Sett till dagens låga räntor skall man nog inte ha det men det kan även vara fel att ha 100% aktier i alla lägen.

      Radera
  3. Hej!

    Synd med inlösen av Akelius. Jag är lite sugen på att se om FastPartners D-aktier kan få hyggliga villkor och då swapa Akelius-aktierna mot FastPartner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker nog försöka undvika mer D-aktier. FastPartner känns stabilt så där lär man inte få någon bra ränta?

      Radera
  4. Alltid kul att få en inblick i hur du placerar, tack för det

    SvaraRadera
  5. Går i samma funderingar sen akeliusbeslutet. Preffar eller inte... Även om väntat hoppades jag att inte inlösen skulle ske. D aktierna vet i tusan faktiskt...

    SvaraRadera
  6. Gissar att du har dina danska aktier på KF och undrar hur du gör med källskatten som överstiger 15% och man själv måste begära tillbaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja merpart i KF där banken borde kunna få tillbaka all källskatt utan att du skall behöva göra något. Har tyvärr även en del i ISK men inte orkat skicka något till danska myndigheter. Lundaluppen har ett inlägg om det minns jag kolla där för info.

      Radera
  7. Det här med preffar, vem behöver dem egentligen? När man kommit över en viss nivå i sin aktieportfölj med många utdelande bolag kan man släppa det där med preffar kan jag tänka. Det enda viktiga är att aldrig någonsin behöva sälja aktier när det inte är fördelaktigt. För min del är det företagsobligationer som står för den bufferten. Finns det några tankar om det här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall man leva på sin portfölj och har begränsat med pengar kan det vara en (riskfylld) genväg. Jag ser dom som ett mer högyieldande komplement till obligationer i en tid då de knappt ger någon vettig yield. Jag investerar ibland för att ha en tillgång som gör bra ifrån sig i ett visst scenario. Preffar är Japanscenariot för Europa kombinerat med en lågkonjunktur.

      Radera
  8. Hej Sorken!
    Hur ser du på Klöverns o Corems preffar? Jag är lite fundersam över deras höga inlösen. Båda löses in för 500. Känns som risken för ett lägre bud vid ett uppköp är överhängande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inlösenpriserna har satts högt för att signalera att de är tänkta att aldrig bli inlösta. Svårt att säga vad som händer i en strukturaffär med bolagen.

      Radera
  9. "Preffar är Japanscenariot för Europa kombinerat med en lågkonjunktur."

    Ok, som en form av ökad asset allocation på kort sikt. Det låter ju vettigt.
    Jag tror jag väljer att foka på +20 års tidshorisont och då antar jag preffar är ett sänke. Plus att det verkar vara rätt så svårbedömt med preffar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Över 20 år lär de inte överprestera. De kan relativöverprestera i vissa tider bara.

      Radera
  10. Ja precis. Man sätter ett tak på tillväxten dessutom. Så för mig som ändå kommer behöva fortsätta lönearbete borde det vara bättre att satsa på stamaktier men ha en buffert.

    SvaraRadera
  11. Hej,

    Hur lyckas du köpa SPDR Bloomberg Barclays 1-3 Year U.S. Treasury Bond UCITS ETF? Är inte den blockerad för svenska investerare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tysknoterade varianten kan köpas via Nordnet och kanske även NordeaInvestor

      Radera