söndag 28 april 2019

Vilka drömmar har Riksbanken raserat för dig i veckan?


Acando har blivit inlösta. Det gav 40,730 kronor. April gav mer än 125,000 i utdelningar och återbetald utländsk källskatt. Beslutet att vänta in inlösen för att spara lite i courtage visade sig vara ett dåligt beslut då börsen gått som en raket. Skulle köpt Knowit direkt istället som jag var inne på.

Blandade köp:

Köpt 90 Orange
Köpt 13 Pfizer
Köpt 950 BlackRock iShares MSCI Europe Quality Dividend UCITS ETF (QDVX)
Köpt 16 Oriflame Holding

Återinvesterat i Husqvarna:

Köpt 25 Husqvarna B

Tre storköp. Risk att dessa var feltajmade men känner att pengarna inte gör någon nytta på ett sparkonto. I maj rullar det in runt 108,000 till i utdelningar som jag kan välja att fylla på kassan med.

Köpt 2705 Epiroc B

Köpt 805 Lundin Petroleum

Köpt 744 Klövern Pref

Ett av Pegrocos portföljbolag, Flexenclosure, har ansökt om rekonstruktion och jag sålde av mitt lilla innehav som jag haft sen 2016.

Sålt 25 Pegroco Invest Pref

Alla de här affärerna i princip gjordes innan den stora kronförsvagningen i samband med Riksbankens räntebeslut. Den svaga kronan har tidigare varit något man kunnat skratta lite åt. Nu fastnar skrattet i halsen. Har tidigare dagdrömt lite om att kanske köpa ett boende utomlands. Fortsätter den här trenden kan man ju glömma det. Vilka drömmar har Riksbanken raserat för dig i veckan? Floda istället för Florens, Alingsås istället för Alicante, Flen istället för Florida eller Lässebo istället för Lissabon?

16 kommentarer:

  1. Hej du är inte ensam om det är någon tröst. Jag är väldigt osäker över vad jag ska köpa för Acando pengarna. Det jag köpt känns inte bra tajmat. Hur tänker du kringpref klövern?
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klövern pref har en del risk men om räntorna fortsätter vara låga borde det vara överkomligt. Väntar mig ingen värdeökning i denna, bara ett rent utdelningscase.

      Radera
  2. Hej, ja denna Riksbank förstör även för mig kring att köpa boende utomlands. Hur länge ska de hålla att bara fokusera på en inflation som inte kommer upp till 2% över tid verkar det som? Borde ju fokusera på andra saker så att räntan är högre i högkonjunkturer och då stärks kronan säkert.

    SvaraRadera
  3. Intressant att du också tagit position i Oriflame. Tuffa tider framöver men också värderad därefter. För egen del börjar jag aktivt fundera på om man inte ska växla över till att få lönen i EUR, det skulle ge en hel del i ren valutaeffekt varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oriflame har jag snittat in mig i länge. Vet inte varför jag fortsätter köpa. Bara en större blankare kvar nu dock så kanske har den bottnat ut om det inte kommer katastrofrapporter framöver.

      Radera
  4. Jag jobbar i ett utländsk bolag och har inte lön i SEK så riksbankens aggerande passar mig rätt bra....

    SvaraRadera
  5. Ja, Riksbankens må per idag är fullkomligt absurda. Tyvärr gör ju banken det politikerna bett dem göra. Dvs sänker kronan till varje pris. Allt i syfte att skapa en artificiell inflation, men till vilken nytta? Hur långt ska det behöva gå innan de begriper hur snett de styr?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  6. Ja du, det är har blivit dyrt att handla utländskt, men å andra sidan har vårat utländska innehav fått sig en boost av den dyrare dollarn. I övrigt är de låga räntorna inte speciellt besvärande. Har länge varit orolig för att preffar kan tappa i värde, men det känns inte som något man behöver oroa sig för de närmsta åren. Är också lång i Oriflame och Klövern Pref. Tycker dock att vissa preffar ger lite snålt med da i förhållande till att de inte höjer sin utdelning och inte stiger nämnvärt.

    SvaraRadera
  7. Glad att det utländska boendet redan är köpt när euron stod 2 kr lägre än idag...

    SvaraRadera
  8. Tiden man åtminstone vill spendera delvis i annat land kommer närmare så kan ju ej påstå att man gillar ingveS hantering av valutan

    SvaraRadera
  9. Nyfiken på hur du resonerar nu kring dina Oriflame-aktier.
    Säljer du nu, väntar på inlösen eller kanske hoppas på att ett högre bud ska komma?

    Hälsar en annan Oriflameägare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger ju, trots budet, back i den eländesaktien så nu lutar det mot att behålla och se vad som händer.

      Radera
    2. Ok. Ligger själv några procent plus nu. Faller budet känns risken uppenbar för stort kursras (mer än dagens uppgång). Gillar samtidigt aktien som utdelningscase.

      Radera
    3. Ja faller budet blir det kursras. Sänkt utdelning ligger i korten också förstås.

      Radera