lördag 15 september 2018

Man kan ju inte äga 470 Svolder

Man kan ju inte äga 470 Svolder. Allmän OCD antar jag. Lite som att jag har svårt att låta bli att räkna steg när jag går i trappor.

Köpt 30 Svolder

Sålde ju en del Hemfosa pref för ett tag sedan och ökar nu upp i en lite mer riskfylld pref istället:

Köpt 50 Corem Property Group Pref

Ökade i Bell Canada en dag innan den handlades utan utdelning. Den kanadensiska dollarn har kommit ner lite till under 7 igen så.

Köpt 25 BCE

Ett nytt bolag i franska oljejätten Total. Brukar inte i regel handla på mig råvarubolag men värderingen kändes lockande och jag är gravt underviktad energi. Total verkar ta det här med utdelning på allvar. De har inte sänkt på 35 år och har som uttalat mål att höja till 2.72 euro 2020.

Köpt 17 Total SA ADR

Återinvestering i Unilever. Dyrt. Kvalitet kostar säger de. Hoppas att det är det jag betalar för.

Köpt 15 Unilever

Köpt en del fonder. Dels lite Japan som jag saknat då mina andra fonder i regionen är ex-Japan. Den här fonden följer FTSE Japan index som är stora och medelstora bolag. Japanska bolag är inga högutdelare direkt (1.6%)  så det här får väl mest ses som ett värdeköp då fonden handlas i P/E 13.5, mycket lågt jämfört med andra utvecklade marknader som är mycket dyrare. Avgift 0.19%. Köpte den på Euronext via Nordea.

Köpt 75 Vanguard FTSE Japan UCITS ETF (VJPN)

Ökade i emerging markets igen på grund av den stora skillnaden i utveckling vi sett på senare tid:



Köpt 25 BlackRock iShares EM Dividend UCITS ETF (EUNY)
Köpt 50 Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF (VFEM)

Den senare är en ny fond för mig. Det är inte en renodlad utdelningsfond utan ett vanligt index, FTSE Emerging Markets index. Den kostar 0.25% och för detta får man en fond med över 1,000 bolag. De största innehaven är kinesiska internetbolag som Tencent och Alibaba, den sortens bolag jag aldrig hade köpt utanför en fond så där får jag lite exponering mot rena tillväxtbolag. Fonden delar ut 2.5%, rätt magert.

Dustin har gått lite svagt på sistone, förmodligen för att den gått för starkt tidigare. Ökat måttligt. Kom nyhet om nyemission efter mina köp. Känns som en trend detta. Det är en offensiv emission så jag tänker vara med. Alla de emissioner som jag varit med i har blivit lyckade, hoppas på liknande utveckling här.

Köpt 75 Dustin Group

I min portfölj med preffar och småfastighetsbolag finns en del enfastighetsbolag. Både Simon Blecher och Jens Engwall har sagt att de inte har på börsen att göra. Jag är högst medveten om att de är riskabla i längden och när det kom en nyhet om att Ellos har problem så beslöt jag mig för att ta hem vinsten i ett av dom. Bolag som har problem med sina hyresgäster har jag varit med om förut i HCP, Omega, Delarka och Sabra. Orkar inte med en till utan hoppar av med en kursvinst på runt 18% och åtta utdelningar utöver det. Inga stora summor i denna. På sikt skall jag göra mig av med alla de här enfastighetsbolagen. Innan Ingves höjer räntan så någon gång runt 2025.

Sålt 50 Bosjö Fastigheter

Önskar jag kunde säga att jag köpte dessa på grund av låg värdering men egentligen, om jag skall rannsaka mig själv, köpte jag dom nog mest för att dom gått ned och jag har svårt att låta bli att snitta ner mig i sådant som lyser rött i portföljen.

Köpt 25 Electrolux B
Köpt 10 Oriflame Holding

Ökat upp till 100 Indutrade. Fin historik har det bolaget. I princip alltid dyrt precis som med liknande bolag som AddTech, Lagercrantz och Lifco.

Köpt 10 Indutrade

Ströslantar:

Köpt 32 Kungsleden

Blivit intervjuad här också för ett tag sedan: https://t.co/C6Hyp5jREK

11 kommentarer:

  1. Hej, hur kommer man åt BlackRock- och Vanguard-fonderna som du nämner i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordnet/Nordea. Avanza säger de har en lösning på gång men det har de sagt länge nu.

      Radera
  2. Som sagt tidiagare. imponerade köp och portfölj. Kul med intervju också, att få veta mer om dig.

    SvaraRadera
  3. Tjenare Krösus!

    Följde ditt råd att skaffa ett Nordea Investor-konto. Har nu tragglat mig igenom den omständiga registreringsproceduren och ska nu skapa en depå. Jag har valt "Värdepapperstjänst Depå" som nu ska ta ca 24 timmar att aktivera. Dock fattar jag inte hur jag skapar en ny kapitalfärsäkring. De har en massa flumnamn på allting, och det enda jag hittar som har med kapitalförsäkring att göra är "Framtidskapital". Där tar de dock ut en avgift verkar det som, är det korrekt?

    Jag har förstått att du köper mycket utländskt via Nordea Investor, så det kan vara kul att prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är "Framtidskapital" som är KF. Kostade inget när jag satte upp den, var ser du att det kostar något?

      Radera
    2. Det finns en "riskavgift" som varierar med åldern. Inga stora pengar, men likväl en avgift.
      30 år 0,0011 % av försäkringens värde

      I övrigt verkar den vara avgiftsfri.

      Verkar som om "värdepapperstjänst depå" inte behövs. Jaja, där ser man. Nordeas webbsida samt deras Investor-sajt är nog av det rörigaste jag någonsin varit med om. Jag har jobbat i 10 år med att skapa och bygga om webbaserade rapportportaler och dashboards åt företag och myndigheter, och detta som mötte mig när jag loggade in i Investor är faktiskt det sämsta jag någonsin sett. Reklam som vägrar försvinna blandat med enorma banners och jumbotroner med meningslös information och widgets som byter plats stup i kvarten. Herrejösses, hoppas verkligen den där källskatten kommer tillbaka snabbt som ögat, så att man kan uthärda denna styggelse till webb-portal.

      Radera
    3. Ja men dom småavgifterna kommer man inte runt det dras på Nordnet/Avanza också.

      Siten har vissa förbättringsmöjligheter om man skall uttrycka sig snällt men courtaget är lågt i alla fall.

      Radera
  4. Hehe, skönt att läsa att det inte är bara jag som har den typen av OCD ;). Och Svolder är en aktie som aldrig gjort mig besviken. Grymt kul att läsa intervjun du gjorde hos Sofokles förresten!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  5. Trevligt att du ökar i Svolder också, Svolder är mitt största innehav! :)

    SvaraRadera
  6. Kolla iShares EM IMI, 0,18% avgift, 2000 bolag
    https://www.blackrock.com/se/individual/produkter/295689/ishares-core-msci-em-imi-ucits-etf-usd-dist-fund

    SvaraRadera