lördag 11 augusti 2018

Sålt Veoneer

Minskar lite i Skanska för att undvika att ha bolaget i flera konton och för att optimera Nordeakontot och bättre utnyttja att man får tillbaka utländsk källskatt så fort där.

Sålt 50 Skanska

Veoneer har gått starkt efter avknoppningen från Autoliv. Det är om man skall vara krass ett förhoppningsbolag utan vinst och utdelning. Jag hoppar av den då det är emot min investeringsfilosofi att äga den typen av bolag. Förmodligen kommer jag att få ångra den försäljningen i framtiden precis som man brukar få ångra de flesta försäljningar man gör. Köpte Autoliv istället.

Sålt 75 Veoneer
Köpt 25 Autoliv

Blandade köp:

Köpt 65 Westpac Banking Corp
Köpt 250 Baltic Horizon
Köpt 7 Latour B
Köpt 10 Volvo B
Köpt 50 Nobia

Dippköpt bolag som dykt på sina rapporter:

Köpt 20 Novo Nordisk B
Köpt 25 Oriflame Holding

Vill framöver få upp vikten i utilities, har börjat kika närmare på BIP, Duke Energy, Dominion Energy, NextEra Energy mm. Någon som äger den typen av bolag förutom Fortum då?


6 kommentarer:

  1. Ja, jag har Brookfield Renewable Partners, Dominion Energy och Enbridge i portföljen. Har även sneglat på Fortis som verkar vara ett fint bolag. Valde Dominion före Southern Co som också var ett alternativ då det begav sig. Tack för en bra blogg för övrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Southern har jag ägt men sålde då jag blev lite orolig för stora kostnader vid bygge av ett kärnkraftverk.

      Radera
  2. Har en del Duke Energy. Verkar vara ett stabilt energiföretag som har både fossilt och förnybart. Superlånsmedlem och delar ut hyfsat, samt gjorde en utdelningshöjning nyss. Har även Brookfield Renewable samt Fortum inom energisektorn

    SvaraRadera
  3. Canadian Utilities är ett annat tips. Fortis är bra, som någon sade.

    SvaraRadera
  4. Hej! Hur går dina tankar kring Apple, Amazon, Alpha? inget i portföljen vad jag kan se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag investerar bara i bolag som delar ut. Apple har jag haft på radarn men köpte tyvärr aldrig. Har svårt att förstå teknikaktier och undviker i princip sektorn.

      Radera