lördag 17 mars 2018

Liten veckorapport

Varit helt sänkt av ett virus den här veckan och energin är låg. En vecka liggande i soffan framför eftermiddags-TV är verkligen ingen höjdare.

Sålt av mitt innehav i Intrum som jag tidigare minskat i. Bolaget känns riskfullt med chefsförändringar, hög skuldsättning och hög utdelningsandel. Situationen med stort private equityägande påminner om Resurs där det legat som en våt filt över kursutvecklingen.

Sålt 50 Intrum

Istället ökat i ett gäng existerande innehav:

Köpt 50 Hemfosa Fastigheter
Köpt 15 Lazard
Köpt 10 Unilever PLC
Köpt 100 Drillcon

Både Unilever och Nordea har fattad beslut att flytta sätet vilket kommer innebära utländsk källskatt framöver. Inget problem för mig som är skuldfri att fortsatt äga dessa i ISK. Nederländerna som Unilever flyttade till ämnar  fatta beslut om noll källskatt år 2020.

Valt att inte återinvestera i Axfood eller Nordea. Vill öka i utländska innehav istället. Kikat lite på kanadensiska utilities och Fortis ser stabil ut. Funderar även på ABN Amro. Ett annat bolag jag funderar på att köpa för utdelningsslaskpengar är norska Data Respons.


8 kommentarer:

  1. Lika intressant att följa dig och dina tankar som vanligt. Jag funderade över en del du skrev om "...Inget problem för mig som är skuldfri att fortsatt äga dessa i ISK....". Man kommer väl att dra 15% automatisk källskatt och hur blir det då utifrån att du inte har några lån? Det finns väl en maxgräns på ca 500 kr som man återfår av den utländska källskatten i ett ISK? Eller har du greppat något som jag inte förstått? :-) Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man inga lån så kvittas den utländska källskatten mot schablonskatten på ISKn förutsatt att man har en hel del svenska aktier där också vilket jag har. Innebär alltså att med inga lån och en bra balans mellan svenska och utländska innehav så kan man kvitta källskatten varje år istället för att vänta runt 3 år att få tillbaka den. På så sätt kan man snabba på ränta på räntan och slippa kvarskatt. För dom allra flesta är det dock bäst med utländska aktier i KF som grundregel.

      Radera
    2. Smart! Tack! :-) Hälsar Lars D

      Radera
  2. Kvittas det automatiskt eller är det någonting man måste rodda med själv? /Herre utan lån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kvittas i deklarationen utan att man behöver göra något speciellt.

      Radera
    2. Ja kvittas automatiskt men det kräver att banken skickar in uppgifterna, annars ditt eget problem. Inte säker alla.för det

      Avanza skickar in so där går det på auto

      Radera
  3. Vilken bra tajming du haft med din försäljning av Intrum!
    Sitter själv kvar med dem och undrar vad som hände nu när allt börjat rätta till sig igen :-).
    Jag kommer ta rygg på dig nästa gång.
    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja oj vad dåligt den gått. Det hade jag inte sett. Om det var en bra försäljning eller inte vet vi nog först om några år som jag ser det, inte efter några dagar bara.

      Radera