söndag 18 juni 2017

Ratos pref inlöst, vad köpa?

Hm, en vecka sen förra inlägget. Jag har blivit lat.

Köpt de här tre bolagen:

Köpt 35 Acando
Köpt 25 Dedicare
Köpt 25 Shaw Communications

Har länge nu åtnjutit trygga utdelningar från Ratos pref men nu är det slut med det då de löst in den. Jag hade 175 st och har nu över 340,000 i kassan. Frågan är hur de skall placeras?

Helt klart är att jag vill öka i Asien. Tror mig ha hittat en intressant ETF i WisdomTree Emerging Asia Equity Income UCITS ETF (WTEA). Den handlas på Xetra, är Irlandreggad vilket innebär 0 källskatt, delar ut halvårsvis och ger en exponering på över 300 bolag. Avgiften är 0.54%.

Den har följande land- och sektorexponering:



Lite stort fokus på Kina och finans kanske men man slipper i alla fall den vanliga överrepresentationen av olja och gas som man brukar få i EM-fonder.

Den har dock kort historik och det är svårt att se vilken utdelning man kan förvänta sig. Får se hur jag gör, Ett alternativ är också SCHE från Schwab med lägre avgifter men den har sämre yield och färre bolag och är inte bara exponerad mot Asien.

Utöver detta funderar jag också på att öka lite i NCC, Shaw, BIP. AT&T och Lazard och några till.

Funderar också på Boeing. Dom tillverkar militär materiel utöver civilflyg men det bekommer mig inte. Dom verkar i princip i ett duopol på den civila flygsidan. Dyrt såklart men inte om man jämför med de stora svenska verkstadsbolagen.


2 kommentarer:

  1. Tycker ändå en avgift på 0,5% är helt klart resonabel. Om du köper WTEA, blir det då i en KF eller ISK? Tänkte den största fördelen är väl just det här med källskatten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får bli KF då. Vill inte flytta stora summor från ISK och sätta i KF.

      Radera