torsdag 9 mars 2017

Mer köp, nytt bolag i portföljen

Ökat på lite i vård-REITen Welltower så att den nu tillhör den sällsynta skara av bolag i min portfölj som representerar 1% i utdelningsvikt. Jag föredrar att använda utdelningsvikt framför värdevikt.

Köpt 10 Welltower

Welltower har mindre än 10% beroende av statlig vård, mer än 90% betalas privat och är därmed mer Trump-säker än andra vårdbolag. Den yieldar över 5% dvs dubbelt så mycket som den amerikanska 10-åringen vilket är ett bra riktmärke. Den är ratad BBB+ av S&P och är ett stort stabilt bolag.

Även fortsatt att öka så smått i verkstad

Köpt 25 Gränges
Köpt 5 Autoliv

Och så det nya bolaget, Finlands stolthet hisstillverkaren KONE. P/E 21, soliditet på runt 35% och utdelad vinst nära 80% är egentligen inget vidare men jag tror på urbaniseringstrenden och initierar en liten position.

Köpt 20 KONE Oyj

KONE tillverkar som alla vet världens långsammaste hissar. De satsar mer och mer på efterförsäljning (läs att serva dom) och det verkar lovande för behovet där känns oändligt.

6 kommentarer:

  1. Tjenare, här om dagen kollade jag i min portfölj hur fördelningen ser ut i olika valutor och jämförde sedan denna med hur mycket utdelning jag får från olika valutor.

    Målet är att jag skulle hålla mig till 30% svenskt innehav, nu ligger jag på 35,8% så jag har här övertrasserat mitt mål lite och det visste jag om men nyligen insåg jag att 45,1% av all min utdelning kommer i andra valutor än SEK och det känns lite väl mycket.

    Har därför gjort en slarvig jämförelse av våra portföljer och ser att du har 32,2% utländskt innehav men endast 21% av utdelningarna i utländska valuta.

    Jag tänkte därför kolla med dig, hur upplever du att valutakurserna från år till år påverkar din totalutdelning i SEK?

    Upplever du att det blir väldigt stora variationer från år till år i utbetald utdelning i SEK eller jämnar valutarörelserna i de olika valutorna ut sig mot kronan?

    Lite nervös att jag har allt för mkt av min totala utdelning i annan valuta än SEK och att detta kommer påverka möjligheten av att leva av utdelningen i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj, jaså du har räknat ut det åt mig det var starkt gjort. Jag har själv funderat på att göra det men gav upp för att det var för jobbigt :)

      Att utdelningarna i utländsk valuta är låg i förhållande till värdet har inget med valutan att göra. Anledningen är att jag har en del stora mogna bolag som JNJ som yieldar lågt och i SEK har jag banker och preffar som yieldar högt.

      Ser att du har planer att flytta utomlands, då har du ju gjort helt rätt som har köpt mycket flöden i USD.

      Radera
    2. Jo det kan ju vara bra med mkt i Dollar när man flyttar utomlands om man också byter sin Bank till aktuellt land för skall man ha kvar den i Sverige så kommer det ju ändå utdelningen växlas in mot svenska kronan. Sen är ju nackdelen om man flyttar utomlands så blir man av med förmånlig ISK beskattning och får istället lägga mer i skatt...

      Kan väl lika gärna bjuda dig på uträkningen när jag ändå gjort den.
      PS den är slarvigt gjord så den lär ju inte stämma på decimalen.

      Krösus utdelningar i andra valutor
      EUR 0,5%
      USD 15,6%
      NOK 1,1 %
      GPB 0%
      SEK 79 %
      DKK 1%
      CAD 2,5%
      CHF 0%

      Krösus portföljfördelning i andra valutor
      EUR 1,1
      USD 21,7
      NOK 1,4
      GBP 3,5
      SEK 67,8
      DKK 1,3
      CAD 2,8
      CHF 0,4

      Ser väldigt stabilt ut för totalutdelningen räknat i Svenska kronor och du bör ju inte påverkas så mycket av valutasvängningar när det gäller erhållen utdelning i SEK. Hade själv önskat jag hade haft betydligt större andel av total utdelning i SEK men nu får det vara som det är så får jag utvärdera hur mycket det kommer svänga från år till annat.

      Radera
    3. Tackar. Som sagt, skall du fly landet skall du ha stor vikt i utländska valutor. USD tex har varit mycket mer värdebevarande över tid än den skakiga svenska kronan.

      Radera
  2. Welltower kommer jag nog köpa in. Ser riktigt fint ut om man tittar några år tillbaka.

    Vad gäller Kone har jag tänkt precis samma sak. :) Folk blir slöa och skall åka hiss dagarna i ända. Perfekt för Kone.

    SvaraRadera
  3. Tjena!

    Kul att vi tänker likadant om Kone! Tack för tipset om Welltower också, blir inköp där!

    SvaraRadera