torsdag 15 september 2016

Stora Enso, LXP, Garo

Såg att DI rekade Stora Enso på sikt, de gillar omvandlingen mot mer förpackningar och mindre papper. Samma anledning som gjorde att jag började köpa på mig så smått i slutet av april. Ökade lite till idag.

Köpt 50 Stora Enso R

Sen var det inte mycket kvar på kontot, petade in det i Lexington Realty Trust som yieldar på bra nu efter den senaste tidens ränteoro och påföljande vinsthemtagningar. De delar ut i januari-april-juli-oktobercykeln.

Köpt 35 Lexington Realty Trust

Fint att se att Garo som jag sålde av helt för ett tag sedan fått två säljrekar inom loppet av tre dagar. Då var man inte helt snett ute där även om jag inte lyckades pricka den exakta toppen.

De flesta av köpen i fredags var jag tvungen att köpa i vanligt aktiekonto för jag hade inte pengar på rätt konto. Flyttade över dom i morse till ISK med en liten förlust som jag då kan kvitta senare.
Måste fixa belåning även i KF så jag inte råkar ut för det här igen med pengar på fel konton.

Diskussionen häromdan angående AstraZenecas källskatt, snackade med Avanza idag och de bekräftade att den är noll.


3 kommentarer:

  1. Låter bra med källskatten.

    Måste betyda att skatteavtalet som ändrats sedan årsskiftet med uk även inefattar källskatten.

    SvaraRadera
  2. Hej upptäckte precis din blogg. Gillar att du visar hela portföljen. Hur länge har du sysslat med egna investeringar på börsen? Har du varit med vid de senaste 30 årens stora börsfall, och vilka lärdomar ha du dragit av dessa?
    Själv var jag fullinvesterad 87 och det var inte så kul. Med facit i hand skulle allt behållts men då tog jag en hel del sura reaförluster, det är ju svårt att sitta still i båten när hela havet stormar.
    Nu är jag inne på buy and hold och tidshorisonten är livet ut, dvs jag köper och lägger stora fina bolag i byrålådan och sen får mina efterkommande göra vad de vill med dem.
    Under min livstid lyfter jag istället utdelningen som får ge guldkant i vardagen, dvs ingen återinvestering.
    Vad tror du om den strategin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag har hållt på sen tidigt 90-tal så kraschen 87 missade jag. Tidigare har mina affärer mer varit i formen av "hit and run". Vid stora nedgångar eller företagsspecifika händelser som jag ansett varit överreaktioner så har jag gått in tungt och sedan snabbt sålt av. Även varit med i säkert 20 nyintroduktioner och sedan snabbt sålt av. Strategin jag har nu påbörjade jag först vintern 2015.

      Tycker din strategi låter bra.

      Radera