lördag 10 mars 2018

Aktierna du skall köpa pga kylan

Som vanligt har det köpts en del och inte sålts något.

Initierat en minimal post i Latour som nu handlas rätt nära substans mot att tidigare ofta handlats till hög premie. Via Latour får man ett antal kvalitetsbörsbolag samt en del spännande onoterade innehav som tex Nord-Lock.

Skönt med ett bolag till. Känner att jag är lite dåligt diversifierad.

Köpt 9 Latour B

Husqvarna var ner nästan 5% på nån pajasanalys som gick ut på att det är kallt och att de kommer få ett trögt kvartal. Jaha, då tar de väl igen det i kvartalet efter då som en representant för bolaget snabbt var ute och påpekade.

Köpt 10 Husqvarna B

När det har varit kallt i Stockholm tre dagar i sträck så brukar man kunna se sådana här rubriker i DI, finanspressens motsvarighet till Aftonbladet:

Aktierna du skall köpa på grund av kylan: Sparekonomernas bästa tips

Här är facit:

Aktierna du skall köpa: Inga
Aktierna du skall sälja: Inga

En del småköp från inkomna utelningar och lite ströpengar på olika konton.

Köpt 80 Klövern B
Köpt 150 Drillcon
Köpt 10 Svolder B

Sen har jag gjort tre lite större köp. Dels har jag ökat i Kanada då kanadadollarn känns mer attraktiv nu i ett historiskt perspektiv jämfört med tex euron och så har jag ökat i SKF. SKF lade jag in en delsäljorder på runt 190 kr efter rapporten men den gick aldrig igenom. Nu har kursen kollapsat och aktien framstår igen som relativt billig jämfört med mycket annat så istället för att minska blev det att öka.

Köpt 15 BCE Inc
Köpt 10 Bank of Montreal
Köpt 25 SKF B

lördag 3 mars 2018

Ökat i nedgången

3 lite större köp. Ökar i JNJ som snart lär höja utdelningen till 0.88-0.9 någonstans och nu ser det bättre ut än då den nästan var uppe i 150 dollar. Har en del räntekänsliga papper med lägre kvalitet i portföljen och det här köpet är ett sätt att höja kvaliteten i portföljen. I en perid med stigande räntor är det tryggt med ett defensivt bolag som har AAA-rating. Högre kreditkvalitet än många stora utvecklade länder.

Köpt 10 Johnson & Johnson

Ökat i Kopparbergs. Hoppas att bolaget kan växa utanför U.K. och på några års sikt minska beroendet av valutan. Att de bibehöll utdelningen är ett gott tecken på att de tror på framtiden. Pundet har dessutom stärkts mot kronan en tid. Frågan är om man betalar för mycket här den är fortfarande inte billig.

Köpt 30 Kopparbergs

Ett nytt bolag, British Telecom lockar med hög källskattfri utdelning och låg värdering.

Köpt 50 BT Group Plc

Kökstillveraren Nobia föll en del på vad jag antog var mer Brexitoro och pundförsvagning. Ökar lite i hopp om att den skall uppvärderas inför den kommande extrautdelningen och att det här var ett bra läge att köpa.

Köpt 50 Nobia

Sen mindre köp i en räcka bolag av olika anledningar. Framför allt handlar det om att sprida utdelningarna och öka i sektorer och bolag där jag har låg vikt. KONE är en ren återinvestering av utdelningen. Inte supersugen på köp i euro på de här nivåerna.

Köpt 10 Statoil
Köpt 5 KONE
Köpt 10 Volvo B
Köpt 25 Dustin Group
Köpt 25 Inwido
Köpt 5 Indutrade
Köpt 140 Klövern B
Köpt 50 Acando B
Köpt 15 Bergman & Beving B
Köpt 10 Thule Group
Köpt 20 Investor A


söndag 25 februari 2018

Utdelningar i mars

Köpt in lite småposter. Tagit in Svolder igen som jag tidigare sålt då den handlades till premium. Nu köpte jag tillbaka till rabatt. Även ökat i Volvo som kanske kan ge en extrautdelning nästa år samt ströposter i Drillcon och Investor.

Köpt 5 Investor A
Köpt 25 Svolder B
Köpt 100 Drillcon
Köpt 5 Volvo B

Lönen har kommit in och jag har påbörjat lite köp. Franska läkemedelsbolaget Sanofi som gått väldigt svagt sedan jag först köpte in mig. De har nyligen höjt utdelningen och handlas till ett förväntat P/E 2018 på strax över 11 och yieldar 4.6%.

Köpt 15 Sanofi

Marsutdelningarna är mer eller mindre spikade och den här månaden blir det av olika anledningar mer än förväntat. Dels har en del bolag valt att dela ut i mars mot förra året i april, kronan har försvagats igen och Tryg delar ut en extrautdelning.


BolagEx UtdDagUtd. DagValutaV.KursAntalUtd.Utdelning
Bank of Montreal2018-01-312018-02-27CAD6.47150.9390
Shaw Communications2018-02-142018-02-27CAD6.471000.0987564
Boston Pizza RIF2018-02-202018-02-28CAD6.471000.11574
Sabra Health Care REIT2018-02-142018-02-28USD8.181290.45475
iShares S&P TSX High Dividend (XEI)2018-02-222018-02-28CAD6.472500.082133
XDV ETF2018-02-222018-02-28CAD6.473050.084166
PowerShares S&P500 High Div Low Vol (SPHD)2018-02-202018-02-28USD8.181650.15172205
Pfizer2018-02-012018-03-01SEK14252.671,135
Marine Harvest2018-02-232018-03-05NOK1.04335907
KONE2018-02-272018-03-07EUR10.05301.65498
Autoliv2018-02-212018-03-08SEK1755.07380
Johnson & Johnson2018-02-262018-03-08USD8.181400.84961
Emerson Electric2018-02-152018-03-09USD8.18350.485139
Sonoco Products2018-02-272018-03-09USD8.18550.39175
Archer Daniels Midland2018-02-192018-03-13USD8.181050.335288
SPFF ETF2018-03-052018-03-13USD8.187500.0735451
NorthWest Healthcare2018-02-272018-03-15CAD6.475000.06667216
STAG Industrial2018-02-272018-03-15USD8.181400.1183135
Realty Income2018-02-282018-03-15USD8.184550.219815
Old Republic International Corp2018-03-022018-03-15USD8.182100.195335
AstraZeneca2018-02-152018-03-19SEK17014.97/7.41,048
Manulife Financial Corp2018-02-202018-03-19CAD6.47750.22107
Tryg2018-03-192018-03-21DKK1.3511004.917,291
Axfood2018-03-152018-03-21SEK180075,600
Unilever PLC2018-02-152018-03-21USD8.182500.4452910
Schweitzer-Mauduit Int.2018-03-012018-03-23USD8.18500.43176
Nordea Bank2018-03-162018-03-26SEK126506.6617,649
Novo Nordisk B2018-03-232018-03-27DKK1.351954.85/31,277
Handelsbanken A2018-03-222018-03-28SEK120257.515,188
Beijer Alma B2018-03-232018-03-29SEK11159.51,093
Castellum2018-03-232018-03-29SEK139002.6510,335
Swedbank2018-03-232018-03-29SEK1500136,500
Eaton CorporationUSD8.18350.6172
Vanguard FTSE Europe ETF (VGK)USD8.1850113
Schwab U.S. Dividend ETF (SCHD)USD8.18300799
75,896

Får ta mig en funderare till hur jag skall återinvestera de här utdelningarna. Det lutar åt att inte köpa mer svensk bank. Tyvärr så har ju kronan kollapsat igen och det tar emot att köpa i utlandet även om det är det jag måste göra för att få en bättre risk- och utdelningsspridning.



lördag 17 februari 2018

Småköp, Resurs och ett nytt innehav

Har inte haft så mycket att handla för på sistone, februari är en dålig utdelningsmånad för mig och jag håller i kassan som fick sig en rejäl smäll när jag betalade in skatt häromdagen. Nu är det ju inte så långt kvar till nästa lön och då får det bli nya köp.

Återinvesterat utdelning i AZN:

Köpt 5 AstraZeneca

Små köp i bolag som gått lite knackigt:

Köpt 5 Indutrade
Köpt 25 Telia Company

Ökade i Resurs efter placingen som fick aktien att rasa. Man får ju komma ihåg att ingenting negativt har hänt i bolaget, bara riskkapitalet som vill ut. Private equity har inte som affärsidé att äga noterade bolag, de är inte investmentbolag, så jag ser inget starkt signalvärde i att de vill sälja.

Köpt 150 Resurs Holding

Ett nytt bolag som jag haft på radarn ett längre tag. Har haft en del knackiga år men har städat upp bland innehaven, nyligen gjort en nyemission och handlas till en stor rabatt mot substans.

Köpt 100 Kungsleden

Vi har kommit en bra bit in i rapportsäsongen och de flesta av mina bolag har höjt utdelningen. Tänkte göra någon form av sammanställning, mest för min egen skull, för att se hur det sett ut. Glädjeämnen har varit AbbVie, Diös, Nobia, Oriflame och Thule framför allt och besvikelser framför allt SKF.

Har också börjat sammanställa utdelningarna för mars och då två av mina större bankinnehav delar ut redan i mars i år och inte i april så blir det en rejäl slant där allt skall in på börsen igen.


söndag 11 februari 2018

Minskat i Dedicare, ökat i större bolag

Halverat innehavet i Dedicare efter den dåliga rapporten. Lite för mycket pengar i aktien givet att bolaget är så litet. Runt 60% i vinst fick jag. Borde skalat av långt tidigare men jag var för girig.

Sålt 125 Dedicare

Köpt en del större bolag:

Köpt 5 Holmen B
Köpt 25 Skanska B
Köpt 25 NCC B
Köpt 20 Investor A
Köpt 20 Tryg
Köpt 12 Essity B

Investor vill jag vikta upp framöver. Stabilt bolag med god riskspridning. Funderar också på att minska i SKF för att kunna öka i Investor. Rätt besviken på att SKF inte klarade att höja utdelningen. En svag signal.

Den senaste tidens nedgångar har gjort att en del bolag börjat se intressanta ut igen. Skall bli intressant att se om vi fortsätter nedåt i veckan.





måndag 5 februari 2018

Lite stökigt idag

Lite stökigt på börsen idag. Var iväg och tränade och missade den amerikanska nedgången. Typiskt, största nedstället på evigheter och så missar man det. Ye ye.

Hann handla lite nordiskt:

Köpt 10 Bergman & Beving
Köpt 25 Castellum
Köpt 100 Drillcon
Köpt 16 Investor A
Köpt 10 Kinnevik
Köpt 5 Tryg

Aktiverat lite kassa idag för att köpa. Har en del i reserv men tyvärr så försvinner en hel del till skattmasen inom kort.

Blir intressant att se hur börsen öppnar imorgon och hur rapporterna tas emot.

söndag 4 februari 2018

Fråga till er som har reklam på era bloggar

Vet ni vilken sorts reklam som visas på era bloggar? Står ni för den? Går ni i god för den?

Läser en hel del bloggar och får upp reklam för:

Suspekta investeringar och nyemissioner
Bitocin etc-relaterade kryptovalutor
Dyra lån
Udda preferensaktier
Kreditkort

Börjar stå mig upp i halsen.

Kudos till er som håller era bloggar reklamfria.