onsdag 27 september 2017

Ny snålutmaning!

När jag började bloggen körde jag en liten snålutmaning:

http://krosussork.blogspot.se/2016/01/sparmal-januari.html

Stod ut i två veckor ungefär innan bolaget lockade för mycket. Den här gången blir det lite annorlunda regler. Kortet får inte dras en enda gång förutom för utlägg under tjänsteresor som jag ju sedan får tillbaka. Det är OK att använda kontanter, rabattkuponger mm. Jag har 25 kronor i mynt det är alla kontanter jag har. Inte heller bunkrat upp speciellt utan har nog som gemene man/kvinna i frys och skåp.

Blev bjuden på lunch idag så en dag avklarad redan. Kommer separera rapporter om det här projektet i kommande inlägg så att det blir lätt att hoppa över för dom som tycker att sådant här med vardagsekonomi, mat mm inte är läsvärt.

Mina senaste affärer:

Castellum gick ex. Har rätt stor vikt där så jag delade upp utdelningen på två fastighetsbolag:

Köpt 50 Castellum
Köpt 10 W.P. Carey

Har nu 3875 Castellum och 100 W.P. Carey.

Tröttsam vinstvarning från NCC igen. Bolagsrelaterat så Skanska borde ju inte drabbas tycker man men trycktes också ned i samband med detta.

Köpt 25 NCC
Köpt 25 Skanska B

Ett nytt bolag i min KF. Laxbolagens utdelningar är svåra att motstå. Har redan rätt stor vikt i Marine Harvest och vill inte ha allt i samma bolag pga laxlus, sjukdomar mm.

Köpt 25 SalMar

Förbättrar mina utdelningar i juni och mitt delmål om 20,000 i utdelningar den månaden är nu bara 1,772 kronor bort.

Fortsätter snitta ner i Oriflame. Har begått misstaget att köpa på mig lite väl friskt på kort tid.

Minskar takten i köpen.

Köpt 5 Oriflame Holding

Lagercrantz har kommit ner i pris igen och känns väl vettigt att köpa lite mer av på de här nivåerna givet estimaten.

Köpt 15 Lagercrantz Group

Ökat i Electrolux idag som också gått ex och fått en sänkt rek från Goldman. Som vanligt skall man alltid göra tvärtom vad GS säger.

Köpt 5 Electrolux B

Även Axfood och ICA har fått sänkt rek idag. Lidl och COOP pekas ut som hot. Det här känns som en överreaktion. Trams. Tror inte ett dugg på att Lidl hotar. Lidl funkar om man inte skall laga något mer avancerat än köttfärssås. Skall man ha något annat så har de antingen inte det eller så är det något skumt tyskt märke på lingonen/inlagda gurkan/rödbetorna mm som smakar fan/ingenting/eller har fel konsistens. Tror folk är villiga att betala extra på Hemköp/Willys och ICA för märken de känner igen och litar på eller deras egna märken. Svårt att tänka mig att de som skrev analysen har käkat sig igenom Lidls sortiment. Visst får vi en svår lågkonjunktur så kan Lidl gynnas och ICA får ett tufft kvartal då kallpressad rapsolja, kastanjepuré och sniglar på burk skall reas ut men vi är inte där än. Jag tror man handlar i den fullsortsbutik som det är smidigast rent logistiskt att handla från. Inte många som kan bränna en halv dag på att handla vad som är billigast i olika butiker. Även om de ligger precis bredvid varandra tar det för mycket tid. Folk vill hem till sina barn eller till bonde söker ko eller vad folk tittar på på dumburken nuförtiden.

Köpt 25 Axfood

Noterar att kronan försvagats kraftigt mot USD och CAD de senaste dagarna. Tiden då man hade lite rea på utländska börser verkar snabbt ha försvunnit. Som vanligt utnyttjade man inte tillfället tillräckligt.

19 kommentarer:

  1. Tror att SEB haft firmafest hos Coop och käkat korv. Därigenom ser de Coop som ett stort hot :)

    Intressant att aktien föll så pass kraftigt tack vare en "liten" riktkurs. Jag passade på att köpa i alla fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. COOP kanske är bättre än de var förr då deras personal var för lata för att plocka bort utgångna varor ur kyldiskarna men jag tycker de är rätt dyra.

      Radera
    2. Håller med! Tyvärr är det så att alla vänner jag har som fortfarande jobbar där inte trivs med sitt jobb. Sedan kan det ju lika gärna vara fel på personerna (rätt man på rätt plats).

      Brukar mest cykla dit när jag köper lockvaror ur deras reklamblad :)

      Radera
  2. Så länge lidl inte är en komplett butik så är antalet kunder betydligt begränsat.

    Coop kör ju fortfarande sossestyrt, har inte upplevt att de direkt utvecklas. De är dyr samt deras kundbemötande och priser lämnar mycket att arbeta med.

    Värderingen på ica/axfood lämnar jag osagt men lidl och coop hotar inte i nån större utsträckning nätmaste 5+ åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Värderingen, dom kostar väl vad man får betala för stabila marknadsledare i en ocyklisk bransch. Inget kap kanske men stabila utdelare.

      Radera
  3. Tack för en utförlig och läsvärd rapport. Jag köpte själv en hel del Axfood under rean igår. Coop och Lidl?? Hahaha. Här i byn har coop lagt ner efter ett antal försök, först OBS, sen Coop Forum och till sist Coop Extra och därefter vaya con dios... alla handlar på ICA och Willys. Speciellt ICA drar väldigt många pensionärer. Har handlat några gånger på Lidl som ligger i en grannstad, men tycker utbudet är märkligt och klientelet väldigt suspekt.

    Mitt värsta minne av coop var att det var helt folktomt, blåvitt-produkterna var odugliga och att en gång hade kassörskan somnat när vi kom fram, en tisdagskväll. Då bor vi ändå i en kommun med 50000 invånare och detta var den enda coop-butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har 3 Coop av olika smaker inom gångavstånd och de är helt olika i kvalitet, utbud, service och priser. Jag tror det finns utmärkta Coop, dyra överambitiösa Coop och usla Coop så det går verkligen inte att generalisera.

      Radera
    2. Så är det nog men med Lidl tror jag man kan generalisera.

      Radera
  4. Håller med dig till fullo om att reaktionen i Axfood och Ica är överdriven. Jag sitter hyfsat tungt i Axfood så jag är väl en aning färgad men jag tror verkligen på Axfoods business och att Lidl skulle vara ett sånt hot är bara trams. Lidl har funnits i Sverige i snart 20 år och hur stor marknadsandel har de skaffat på den tiden?`3,6 % om jag förstått det hela rätt. Det skrämmer inte mig i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Tja!

    Jag är beredd att sålla mig till övriga skaran här inne. Det har gått mycket segt för Lidl och de känns inte alls som något hot ännu på några år. fram till 2020 har de som plan att öppna ett 20 tal nya butiker i Sverige, det är vad ICA öppnar för innevarande år. Mer än hälften av alla svenskar uppger dessutom att de aldrig handlar på Lidl så jag tror de har en lång väg att vandra innan man ens kan andas Lidl i samma mening som ICA.

    Största möjligheten är som tidigare sagt en kraftig lågkonjunktur som möjligtvis kan bryta handelsmönstret hos folk. Annars får de nog gott nöja sig med att växa långsamt

    Kul med bonde söker ko förövrigt.....småler och smilar en smula fortfarande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att fler tror som jag. Verkar finnas massa sådana där program nu för tiden, nunna söker präst mm.

      Radera
  6. Vad tecknar du i de pågående nyemissionerna? Balco kanske är en självklarhet men de andra....?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte hunnit kolla in dom i detalj. Balco känns dyr rent intuitivt och kanske sent i byggcykeln. Climeon verkar spännande men inte riktigt min sorts bolag. ADDvise för riskabel.

      Radera
  7. Håller helt med dig om USD/CAD. Haft beredskap att öka längre tid men tyvärr är ju aktiekursen inte låg bara för att valutan är gynnsam. Alltför sällan sammanfaller de. :(

    Ökade också i Axfood. Delar din bild att bekvämlighet mm slår pris och Axfood är framme vad gäller näthandel också. Lidl är en plåga att gå in i. Handlade där under min sparkvotsutmaningsmånad men det gick ju knappt att hitta något som man verkligen har användning för och det mesta smakar blask.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett valutatapp kan ju vara ett bra läge att öka i fina dyra bolag man kanske aldrig kommer in i om man inte tar chansen.

      Nej Lidl är för fattigpensionärer och arbetslösa. Går det bra för Sverige så bör det gå dåligt för Lidl.

      Radera
  8. http://www.market.se/nyhet/lidl-fortsatter-att-skorda-framgangar-i-sverige-vaxte-betydligt-mer-an-branschen

    Nja här har ni fakta.

    SvaraRadera
  9. Givetvis låg nivå. ICA har en marknadsandel på 50%, Lidl ca 4 %. Dock skall det mycket till för att ICA skall hålla 50+ % marknadsandel. ICA ökar omsättningen ca 2% per år. Stabilt, men med dagens värdering skall det mycket till att totalavkastningen skall överstiga 5%.

    SvaraRadera
  10. ICA är inte ens 1% av min portfölj. Den får ligga och vila i portföljen så får vi se vad som händer.

    SvaraRadera